Vacunes de la grip i la pneumònia per reduir complicacions en la MPOC

Un projecte de l'IRB engloba diferents recerques sobre aquesta malaltia respiratòria

EpidemiologiaAplicadaUdL
Grup d'Epidemiologia Aplicada / Foto: IRBLLeida

Les vacunes contra la grip i la pneumònia són mesures de prevenció primària molt efectives per evitar l'agreujament o agudització de la malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC). Així ho assenyala un projecte de recerca del Grup d'Epidemiologia Aplicada de l'IRBLleida, dirigit pel professor de la Facultat de Medicina de la UdL Pere Godoy. Els investigadors realitzen diferents estudis a la Regió Sanitària de Lleida per identificar quins són els factors de risc específics que s'associen a complicacions de la MPOC. Alguns dels resultats ja s'han publicat en revistes especialitzades.

Els investigadors proposen que, a través d'una eina senzilla, es pugui identificar als pacients amb major risc d’empitjorar ja des de la consulta d'Atenció Primària. Això ha de permetre instaurar mesures preventives i/o terapèutiques específiques per evitar la disminució de la funció pulmonar i millorar la supervivència i qualitat de vida d'aquests malalts. L'investigador POST-MIR de la UdL i l'IRBLleida Josep Montserrat explica que "estem dissenyant diferents models que prediuen la probabilitat d'ingrés hospitalari, l'empitjorament de la malaltia i la mortalitat en aquests pacients. Aquests tres models inclouen dades de la vacunació antigripal i, alguns d'ells, també el de la vacunació antipneumocòccica 23V, com a factors protectors dels pacients". La recerca aporta informació valuosa sobre l'efectivitat d’aquestes vacunes.

Part dels resultats s'han publicat a la revista Atención Primaria, arrel d'un estudi dut a terme en un grup de 2.501 malalts amb MPOC provinents de 7 Àrees Bàsiques de Salut de la Regió Sanitària de Lleida (Mollerussa, Bellpuig, Les Borges Blanques, Cervera, Agramunt, Tàrrega i Balaguer). Els experts han pogut determinar que la vacunació antigripal redueix en un 33% la mortalitat global a 3 anys en aquests malalts amb MPOC. Anteriorment, en un estudi realitzat amb 1.323 malalts amb MPOC de l'ABS Mollerussa ja havien evidenciat alta efectivitat de l'antigripal en la disminució del 68,4% dels ingressos a l'hospital per agreujament de la MPOC. Aquest primer estudi va ser publicat  a la revista Enfermedades Infecciosas y Microbiología Clínica.

Un altre focus de la investigació s'ha centrat en la cobertura vacunal dels professionals sanitaris d'Atenció Primària de l’Institut Català de la Salut de la Regió Sanitària de Lleida. Per conèixer si els propis professionals es vacunen, es va fer arribar un qüestionari a 320 professionals (metges/ses, pediatres i infermer/es) de la regió. Van identificar que el 60,33% dels enquestats es vacunen i, d'entre aquests, els professionals amb millors cobertures vacunals són els pediatres, els majors de 55 anys amb més anys d'antiguitat, d'àmbit urbà, que conviuen amb fills menors de 15 anys o amb familiars majors de 65 anys i/o amb malalties cròniques. Segons l'estudi, els principals motius per vacunar-se és evitar el propi contagi, protegir la salut dels pacients i perquè consideren que la vacunació té una alta efectivitat. Aquests resultats han estat publicats també recentment a la revista de salut pública Gaceta Sanitaria.

Globalment, totes aquestes troballes contribueixen a sustentar l'efectivitat de la vacunació com a mesura de prevenció primària en l’agreujament de la MPOC. En especial, la vacuna antigripal i l'antipneumocòccica 23-V eviten l'ingrés hospitalari, l'empitjorament de la malaltia i fins i tot la mortalitat dels malalts MPOC. No obstant això, cels experts consideren que cal seguir treballant en el disseny d'estratègies per augmentar la cobertura vacunal en la població general, en especial entre els malalts amb factor de risc i també entre els professionals sanitaris.

La malaltia pulmonar obstructiva crònica

La MPOC és una malaltia respiratòria caracteritzada per la presència d'una obstrucció crònica i poc reversible del flux d'aire, causada principalment per la reacció inflamatòria al fum del tabac, el principal factor de risc. Altres factors la provoquen són la pol•lució, els fums de la combustió, els factors genètics i el dèficit de l'enzim alfa1-antitripsina. És una malaltia molt prevalent a tot el món, tot i estar infradiagnosticada. Actualment, representa la quarta causa de mortalitat i s'estima que l'any 2020 ocupi el tercer lloc. Als EEUU, 24 milions de persones pateixen aquesta malaltia, mentre que a l'Estat espanyol la pateixen 1,3 milions de persones.  Els dos principals estudis de prevalença realitzats a Espanya, l'IBERPOC i l'EPISCAN han determinat que entre un 9% i un 10% de la població espanyola està afectada per la MPOC.

Text: Comunicació IRBLleida / Oficina de Premsa UdL

Alteracions que provoca la malaltia / Gràfic: epocsite.net