Premi Vicens Vives per a un projecte de simulació clínica en infermeria

Creat per professorat del campus Igualada-UdL, també s'ha implementat a Lleida

simulació FIF
Un moment del vídeo de la simulació clínica
Un programa d'aprenentatge en simulació clínica virtual per a l'estudiantat del Grau en Infermeria de la Universitat de Lleida (UdL) ha estat guardonat amb un dels sis premis Jaume Vicens Vives 2022, les distincions que atorga anualment el Govern de Catalunya en reconeixement a la qualitat docent universitària. Creat per professorat de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia i de l'Escola Politècnica Superior del campus Igualada-UdL, s'ha implantat tant a la capital de l'Anoia com a Lleida.

El Projecte SAVI (Simulació Audiovisual Interactiva) ha estat reconegut en la categoria col·lectiva "pel seu paper d'agent de transformació en l'ensenyament i l'aplicació pràctica dels estudis universitaris d'infermeria, la seua tasca per millorar les habilitats i competències dels estudiants d'aquest grau, tot facilitant la transferència dels coneixements adquirits a la pràctica clínica, amb l'impacte consegüent sobre la salut dels futurs pacients".

La simulació virtual s'ha realitzat utilitzant pacients estandarditzats en escenaris clínics (unitat d'hospitalització) gravats al centre de simulació 4DHealth d'Igualada. L'experiència ofereix la possibilitat a l'alumnat d'encarar un cas clínic que va evolucionant segons les decisions que es vagin prenent. Per tant, hi ha diferents possibilitats de resolució, igual que passaria en una situació assistencial real.

El contingut audiovisual s'ha introduït en una aplicació en línia mitjançant una pàgina web, creada específicament per aquest projecte, on l'estudiant és capaç d'explorar, manipular o interactuar amb elements de la realitat clínica com si fos un professional de la salut. Inclou qüestionaris i píndoles formatives sobre els casos, per reforçar l'aprenentatge.

Juntament amb SAVI han estat premiats el Grup d'Innovació Docent en Comunicació i Mitjans Audiovisuals de la Facultat d'Informació i Mitjans Audiovisuals de la Universitat de Barcelona (UB) i el projecte Rellotges, vestits i muntanyes russes: dissenyat amb matemàtiques de l'Escola Politècnica Superior de Vilanova i la Geltrú de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). A títol individual, les distincions Vicens Vives han estat per a Francesca Peiró Martínez, professora de la Facultat de Física de la UB; M. Jesús Morata Garcia, professora de la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés de la Universitat Ramon Llull (URL), i Josep Maria Rossell Garriga, professor de l’Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa de la UPC.

D'altra banda, les mencions M. Encarna Sanahuja Yll que, des de quatre anys reconeixen l'excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària, han estat per a Barbara Biglia, professora de la Universitat Rovira i Virgili (URV), i per al projecte El fil invisible: vertebrant una mirada de gènere en la vida acadèmica preuniversitària i universitària dels estudiants de l’àmbit STEM, de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya.

Tots aquests guardons es lliuraran aquest dijous a Lleida en el marc de la inauguració oficial del curs del sistema universitari català 2022-2023, que tindrà lloc a la UdL. Els premis estan dotats amb 20.000 euros cadascun, que es destinen a projectes d'innovació o de millora docent.

MÉS INFORMACIÓ:

El Govern atorga sis distincions Jaume Vicens Vives a professors i projectes d'universitats catalanes en reconeixement de la seva qualitat docent (NOTA DE LA GENERALITAT)