"Hem d'anar més enllà de les lleis per solucionar les desigualtats socials"

Rafael Ribó presenta la nova càtedra de la UdL dedicada a aquesta temàtica

rafelribocatedraigualtatUdL2017dins
La presentació ha tingut lloc a la Facultat de Dret, Economia i Turisme. FOTO: UdL

"Les desigualtats socials no es poden solucionar només des de les lleis. No podem ser tramitadors sinó solventadors. Per resoldre aquestes problemàtiques, siguin individuals o col·lectives, hem d'anar més enllà del marc legislatiu". Així ho ha afirmat avui el Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, durant la presentació de la nova càtedra universitat-empresa de la UdL dedicada, precisament, a les desigualtats socials.

Ribó, que ha descrit en la seua intervenció la tasca i, sobretot, els valors que han de prevaldre en una sindicatura, ha centrat la seua intervenció en la igualtat d'oportunitats, tot recordant que aquest principi "ha de ser l'horitzó de les nostres actuacions socials i de les polítiques públiques, perquè és un dret fonamental i així ho dictaminen els tractats internacionals que ha subscrit l'Estat".

El síndic ha alertat que malauradament encara som lluny d'aquest horitzó, fet que ho demostra que el major nombre de queixes que rep la Sindicatura són d'àmbit social, seguit del subministrament de serveis bàsics, i les relacionades amb la sostenibilitat.

Rafael Ribó, que ha criticat la vulnerabilitat que pateixen els infants, les dones, la gent gran i els estrangers en una Europa vella i a la deriva, ha demanat a la Càtedra Obra Social 'la Caixa' d'Estudis sobre Desigualtats Socials de la UdL que tingui en compte la Sindicatura per treballar plegats en la mateixa direcció que és "la d'intentar solucionar els problemes que pateixen sobretot els més vulnerables fins a la sacietat".

Per la seua part, el director de la Càtedra, el professor del departament d'Economia Aplicada de la UdL, Rafael Allepuz, ha explicat que la càtedra, que dóna continuïtat a la tasca iniciada pel Seminari Interdisciplinari d'Estudis sobre les Desigualtats Socials de la UdL, no és una càtedra d'economia sinó centrada en l'àmbit social. És per això que la formen una desena de professors de les facultats de Dret, Economia i Turisme, Educació, Psicologia i Treball Social, i Infermeria i Fisioteràpia.

Per la seua part, el rector de la UdL, Roberto Fernández, ha agraït al síndic la seua presència, i a la Caixa i la seua fundació -representada en aquest acte per Marc Simón-, el seu suport econòmic. I ha reiterat "l'obligació moral" que tenen les institucions públiques a dedicar-se a resoldre els problemes socials.

La càtedra sobre Desigualtats Socials, aprovada pel consell de govern el desembre passat, "neix amb la voluntat de col·laborar amb entitats públiques i privades que treballen en l'àmbit de l'acció social, ja sigui des de la formació o la investigació en desigualtats socials, tot cercant les causes que les generen i destacant les conseqüències que provoquen en un important nombre de persones i de famílies i en el desenvolupament de la nostra societat i país", expliquen els seus impulsors.

Entre les seues primeres accions, estan crear un fons multidisciplinari de documentació, la realització d'estudis i informes i unes jornades anuals en aquest àmbit. Les properes se centraran en desigualtat i salut.