JUSTÍCIA I MEMÒRIA
El debat sobre la Llei de memòria històrica

Justicia i Memòria. UdL

Dimecres 2 de maig de 2007

Aula Magna de l'Institut d’Estudis Ilerdencs
(Plaça Catedral s/n. Lleida
)

La tramitació al Congrés de Diputats espanyol del “Projecte de Llei pel que es reconeixen i s’amplien drets i s’amplien mesures a favor dels que van patir persecució o violencia durant la guerra civil i la dictadura”, conegut també com a Llei de la memòria històrica, és una bona oportunitat per incidir des de les institucions acadèmiques i culturals en el debat sobre justícia i memòria. A aquesta iniciativa legal s’hi afegeix la relativa a l’anomenat “Memorial democràtic” desplegada pel Govern de la Generalitat de Catalunya.

Qüestions com l’anomenada “justícia transicional”, el sentit reparador de la veritat, els diversos papers que pertoquen a la legalitat i a la ciència a l’hora d’establir i reconèixer socialment la veritat històrica, les dificultats en la reversió jurídica de les actuacions de la justícia en un règim no democràtic i la reparació a les víctimes, entre altres, constuitueixen un espai de debat en el que és indefugible el diàleg entre juristes, investigadors socials i actors del procés d’elaboració legislativa.

Per un tractament més complet del tema es vol comptar també amb una mirada a les experiències de processos de transició en altres països, tant a les aportacions de les comissions de la veritat i reconciliació com a les lleis d’amnistia o les diverses formes en que s’han gestionat les emocions i les expectatives de les víctimes en situacions de transició.

11.00h

Presentació de l’acte

A càrrec d' Isidre Gavín (President de la Diputació de Lleida), Jaume Barrull (Vicerector d’Activitats Culturals de la UdL), Joan J. Busqueta (Director de l’IEI) i Josep M. Tamarit (Director del Departament de Dret Públic de la UdL i president de la Societat Catalana de Victimologia).

11.15h

Primera taula: Justícia i memòria en els processos de transició: víctimes, justícia reparadora i transicional.

Moderador: Josep Corbella Duch (President de la secció de Dret de l’I EI). Ponents: Josep Mª Tamarit Sumalla (Catedràtic de Dret penal UdL) i Manuel Cruz Rodríguez (Catedràtic de Filosofia contemporània UB).

12.45h

Segona taula: Memòria històrica i memorial democràtic: la història de les víctimes.
Hector Silveira Gorsky (professor Filosofia del Dret UdL). Ponents: Conxita Mir Curcó (Catedràtica d’H istòria contemporània UdL) i Elisabet Almeda Samaranch (Professora Titular de Sociologia UB).

16.30h

Tercera taula: Llei de memòria històrica i revisió dels processos penals de la dictadura.
Moderador: Ramon Garcia Albero (Catedràtic de Dret penal UdL). Ponents: Daniel Fernandez (Diputat ponent del projecte de Llei al Congrès de Diputats), Gonzalo Quintero Olivares (Catedràtic de Dret penal Universitat Rovira i Virgili) i Carlos Jiménez Villarejo (ex Fiscal).

fletxa-gris ORGANITZA

Institut d’Estudis Ilerdencs
Departament de Dret públic (Universitat de Lleida)
Societat Catalana de Victimologia