Reclamen més sensibilitat a la Unió Europea per protegir el sòl

Arrenquen a l'ETSEA els actes a l'Estat de l'Any Internacional dels Sòls

anysolsUdL
Porta, fent el discurs davant les autoritats / Foto: UdL

"A Europa no hi ha sensibilitat per a protegir els sòls". Amb aquestes paraules, el president de l'Associació Espanyola de Ciència del Sòl i catedràtic emèrit de la Universitat de Lleida, Jaume Porta, donava el tret de sortida a la celebració enguany de l'Any Internacional dels Sòls en un acte a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA). Porta es lamentava d'aquesta manera de la retirada, el passat mes de maig, de la directiva marc europea sobre la protecció dels sòls davant l'erosió i la pèrdua de biodiversitat, entre d'altres, a causa del canvi climàtic.

Per contra, el catedràtic s'ha felicitat de la decisió de Nacions Unides d'haver declarat el 5 de desembre dia mundial del sòl i l'any 2015 com a Any Internacional dels Sòls. Porta ha donat pas seguidament a Ildefons Pla, professor emèrit de la UdL i vicepresident de la World Association of Soil and Water Conservation que ha pronunciat una conferència sobre els reptes que plantegen els sòls.

En la seua xerrada, Pla ha alertat del fet que cada vegada més hi ha menys sòl disponible al món. Així, al 2010 es xifrava en 0,20 hectàrees de mitjana disponibles per càpita i els pronòstics per al 2050 són de 0,1 hectàrees. Això té conseqüències molt greus per la pervivència de la civilització, ha dit, ja que, entre d'altres, el 90% dels aliments que consumim provenen de la terra. "Tenim una veritable crisi del sòl", ha afirmat Pla, que ha reiterat que cal que la Unió Europea rectifiqui i adopti mesures per a la protecció del sòl com li demanen els científics.

A l'acte també hi han participat, Josep Maria Alcañiz (coordinador Secció de Sòls de la Institució catalana d'Estudis Agraris-IEC), Narciso Pastor (director de l'ETSEA de la UdL), Jaume Miranda (director Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya), Joan Reñé (president de la Diputació de Lleida), Àngel Ros (paer en cap) i Roberto Fernández (rector de la UdL), el qual ha volgut retre homenatge a la tasca duta a terme per Jaume Porta, tant en el si de l'ETSEA -que avui acollia aquest acte- com al capdavant de la Universitat, de la qual en va ser rector durant deu anys. Roberto Fernández també ha apostat per la col·laboració entre científics, ja facin ciència bàsica o aplicada i els polítics i ha agraït el compromís de les institucions lleidatanes amb la UdL.