La vaca lletera, eix d'un seminari a l'ETSEA

Ramaders, veterinaris i investigadors al voltant de la mateixa taula

vacalleteraUdL
Lleida compta actualment amb 150 explotacions làcties Foto: UdL

Una vuitantena d'investigadors, veterinaris, ramaders, tècnics de diferents empreses i estudiants es donaran cita demà divendres a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la Universitat de Lleida (UdL), amb motiu del segon Simposi sobre la reproducció en vaca lletera d'alta producció. La trobada científica té lloc poc després de la desaparició del sistema de quotes que la Unió Europea ha mantingut 30 anys i que ha obert els dubtes sobre la competitivitat dels ramaders catalans davant les grans fàbriques del vell continent.

Aquest sector té un pes considerable a les comarques de Ponent. Segons les últimes dades del departament d'Agricultura, amb data de 31 de març de 2015, a la província hi ha 150 explotacions amb producció lletera declarada. Al 2014, els ramaders lleidatans van entregar 228.772 tones de llet a les centrals làcties. Segons la mateixa conselleria, Catalunya ha perdut un 82% de les explotacions lleteres entre 1992 i 2014, passant de 4.329 a 776 granges.

El seminari tractarà temes com la sincronització de vaques lleteres, el diagnòstic de gestació precoç, els problemes postpart o les malalties infeccioses. La professora de l'ETSEA i coordinadora del seminari, Irina Garcia Ispierto, parlarà del Neospora caninum, un paràsit que provoca avortaments durant el segon i tercer trimestre de gestació dels animals, i del Coxiella burnetii, un bacteri que afecta als humans i a les vaques. Mentre a les persones cursa amb malaltia tipus grip i avortament en dones embarassades, als animals no està clar ni el seu paper zoonòtic ni com afecta a la reproducció de la pròpia vaca.

Actualment, les variacions en els protocols de reproducció permeten als ramaders compatibilitzar l'alta producció de llet amb un bon rendiment reproductiu dels animals. L'investigador hongarès György Gábor, de l'Institut de Recerca sobre la cria i la nutrició del bestiar, parlarà del maneig de la reproducció de la cabana lletera amb tècniques de laboratori i reconeixements amb ultrasons. Mentre, l'italià Alessio Valenza, tècnic de remugants de la farmacèutica Ceva Santé Animal, se centrarà en el rol de les noves tecnologies en la detecció del període de zel.

El seminari es clourà amb una taula redona sobre el límit per mantenir una vaca improductiva en què prenen part ramaders, veterinaris i representants del sector farmacèutic. Participaran Sergi Ganau (veterinari de Granja San José), Joan Tutusaus (veterinari clínic), Miriam Allué (veterinària i ramadera), Òscar Marí (ramader), Cristina Andreu (tècnica d'Elanco) i Antonio Jimenez (Ceva).

Programa del 2on Simposi Reproducció en vaca lletera d'alta producció