ICREA Acadèmia pel catedràtic de la UdL Flocel Sabaté

El reconeixement està dotat amb 200.000 euros, repartits en cinc anys

Flocel-Premi-ICREA-UdL
Sabaté és catedràtic d'Història Medieval / Foto: UdL

La Generalitat de Catalunya ha distingit el catedràtic d'Història Medieval de la Universitat de Lleida (UdL) Flocel Sabaté amb uns dels ICREA Acadèmia 2015, un reconeixement de l'excel·lència en la recerca i la capacitat de lideratge. Aquesta distinció, amb una dotació econòmica de 40.000 euros anuals durant cinc anys, permet al professorat una dedicació superior a la recerca, reduint les seues tasques docents i aportant un suport econòmic.

Flocel Sabaté dirigeix el Grup de Recerca Consolidat en Estudis Medievals Espai, Poder i Cultura (CMSRG), format per medievalistes de les universitats de Lleida i la Rovira i Virgili procedents de les àrees d'Història Medieval, Història de l'Art, Filologia Hispànica i Filologia Catalana. Com a investigador ha estudiat la societat, el territori, les institucions i el poder en l'Edat Mitjana. El 2014 va rebre el doctorat Honoris causa per la Universidad Nacional de Cuyo (Mendoza, Argentina).

Membre de la Societat Espanyola d'Estudis Medievals -de la qual en va ser vicepresident-, així com de la junta directiva de la coordinadora de medievalistes europeus (CARMEN), el 2015 va ser nomenat membre numerari a la Secció Històrica-Arqueològica de l'Institut d'Estudis Catalans. Sabaté també ha presidit el “Forum for Medieval National Associations”, una entitat que coordina les associacions d'història medieval a nivell mundial. Professor visitant en diverses universitats d'Europa i Amèrica, ha dirigit diversos projectes europeus, amb el suport d'entitats com l'European Science Fundation.

El reconeixement com a investigador ICREA Acadèmia implica la dedicació prioritària a activitats de recerca en una universitat pública de Catalunya durant els cinc anys de durada del programa. Les dotacions comporten un premi de 20.000 euros anuals de lliure disposició per als candidats seleccionats. A més, el Govern atorga cada any 16.000 euros a la universitat on treballen més un cànon de 4.000 euros anuals per a la gestió del programa.

Altres professors de la UdL que han rebut l'ICREA Acadèmia, creat l'any 2008, són Ximo Company (Facultat de Lletres), Olga Martín (ETSEA), Jordi Martí Henneberg (Facultat de Lletres) i Lluïsa F. Cabeza (Escola Politècnica Superior).