Exposició "Lluís companys i la seva època"
Conferència "Lluís Companys, de sindicalista a polític"

20 d'abril de 2007
Edifici del Rectorat

El proper dia 20 d'abril de 2007 a les 12.15h tindrà lloc al passadís del 2n pis de l'Edifici del Rectorat la inaguració de l' Exposició Lluís Companys i la seva època, exposició realitzada per la Coordinadora de Centres d'Estudis de Parla Catalana que va gaudir d'un ajut de la Comissió Institucional Lluís Companys del Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya i que va comptar amb el suport de Diputació de Barcelona, Diputació de Girona, Institut d'Estudis Catalans, Institut Ramon Muntaner. L'exposició podrà visitar-se del 20 al 27 d'abril de 2007.

Aquesta exposició és en bona part una selecció de les fotografies que es van recollir dels centres i instituts d'estudis de les terres de parla catalana durant l'any 2002 amb motiu de la campanya de recollida i documentació de fotografies "Lluís Companys i la seva època (1890-1940)" que es va complementar amb imatges procedents d'arxius.

Lluís Companys i la seva èpocaL'exposició està organitzada en vuit àmbits: Lluís Companys, imatges d'un dels protagonistes principals de l'esdevenir polític nacional en la primera meitat del segle XX; Política, les fotografies intenten mostrar aquesta vida política que en major o menor mesura es va viure des de la quotidianitat popular; Treballs i Recursos, on es recullen els importants canvis en l'estructura productiva del país, on el pes de l'agricultura va deixar pas al de la indústria; Associacionisme, on queda constància de l'important entramat associatiu català; Ensenyament, la necessitat de l'educació i els canvis qualitatius que es van produir especialment a l'escola primària; Cultura i Lleure, les transformacions socials i econòmiques repercuteixen en aquest camp fent-lo arribar a la majoria de la població i sense distincions socials; Festes, on el calendari religiós i el “cicle de la vida” determinen les pautes a seguir, i la Postguerra, que marca la fi d'un somni per a la majoria de la població. De fet els àmbits han estat donats per la temàtica mateixa de les fotografies que són el reflex popular d'una època que hem acotat d'acord amb la vida del mateix Lluís Companys, 1882-1940.

Posteriorment, tindrà lloc al Saló Víctor Siurana de l'Edifici del Rectorat la conferència Lluís Companys, de sindicalista a polític que anirà a càrrec del Sr. Antoni Gavaldà i Torrents, professor de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona i membre del patronat de l'Institut Ramon Muntaner.

Al final de la conferència es presentaran els actes del Recercat 2007, en què s'inclou aquesta activitat, i que tindran lloc el dia 21 d'abril en diferents espais de la ciutat de Lleida.

El Recercat està organitzat per l'Institut Ramon Muntaner amb la col·laboració dels centres i instituts d'estudis de la demarcació de Lleida, la Universitat i l'Institut Municipal d'Acció Cultural de l'Ajuntament de Lleida amb el suport de El Punt, Presència, Telemasos, la Diputació de Lleida, la Diputació de Tarragona, Catalunya Ràdio i l'Organització Capital de la Cultura Catalana.

Recercat 2007

fletxa-gris MÉS INFORMACIÓ