DONA I SOCIETAT
CONFERÈNCIES AMB PERSPECTIVA DE GÈNERE

ABRIL 2008 / 19.00h / AULA 0.10B EDIFICI DEL RECTORAT

L'Institut Català de les Dones ha iniciat el cicle de xerrades titulat Conferències amb perspectiva de gènere que té per objectiu contribuir a la valoració de totes les formes d'expressió utilitzades per les dones, i pretén alhora, situar les aportacions femenines en un context que permeti elaborar noves referències sobre el món i sobre les mateixes dones.

Per primera vegada s'ha establert un conveni amb universitats catalanes per tal d'oferir crèdits de lliure elecció i crèdits transversals de màster a l'alumnat assistent a les sessions del cicle.

DIMARTS 1 d'ABRIL de 2008

DONES I ESPORT

Agnès Riera.
Doctora Europea en Ciències de la Activitat Física i de l'Esport per la Universitat de Lleida. En l'actualitat és professora titular de Planificació i gestió de l'activitat física i de l'esport, a la Facultat d'Educació de la Universitat de Vic. Ha estat la primera i única dona de l'estat espanyol seleccionada per participar en el Primer Campionat del Món "Skirunning" (Marató d'alta muntanya) a Cervinia (Itàlia) el 1998.

Tractarem els antecedents de les dones en el món de l'esport i destacarem dones heroïnes en aquest àmbit. Reflexionarem al voltant de les diferències psicoesportives entre gèneres i la millora de la qualitat de vida i de la salut de les dones a través de l'esport, entre d'altres qüestions.

DIMARTS 8 d'ABRIL de 2008

DONES I LLENGUATGE. PRESÈNCIA I ABSÈNCIA

Teresa Quintillà. Doctora en Filologia Clàssica (Llatí) per la UB. En l'actualitat i des de 1990 és professora de llatí i grec a l'Educació Secundària. És membre del Seminari Interdisciplinari d'Estudis de la Dona de la Universitat de Lleida, membre del grup de recerca de la UdL, "Societat, gènere i comunicació" i professora del màster "Agents d'Igualtat d'Oportunitats a l'àmbit Rural" de la mateixa universitat.

Les llengües no són asèptiques sinó que contenen una visió del món particular i tendenciosa. És per això important descobrir alguns paranys del llenguatge, com són l'androcentrisme i el sexisme lingüístic i aprendre a desenvolupar estratègies per a visibilitzar de manera adequada les dones a la llengua i al discurs. Igualment cal reconèixer les diferents formes amb què dones i homes ens enfrontem a un fet comunicatiu, bàsicament per evitar malentesos basats en interpretacions inadequades de les estratègies comunicatives emprades.

DIMARTS 15 d'ABRIL de 2008

GÈNERE, RELACIONS AFECTIVES I MITJANS DE COMUNICACIÓ

Iolanda Tortajada. Professora dels estudis de Comunicació de la Universitat Rovira i Virgili. Membre del SIED i membre del CREA, Centre de Recerca en teories i pràctiques superadores de desigualtats.

Plegades, reflexionarem sobre el paper que juguen els mitjans de comunicació en la conformació de les nostres identitats. A partir d'exemples concrets, analitzarem la representació mediàtica del gènere i de les relacions afectives. Aquest diàleg pretén contribuir a una lectura crítica sobre el tractament del gènere als mitjans i la generació de representacions alternatives.

DIMARTS 22 d'ABRIL de 2008

LA IGUALTAT COM A DRET: LA LLETRA PETITA DELS DRETS D'IGUALTAT DE GÈNERE

Teresa Castellà. Llicenciada en dret i agent d'igualtat d'oportunitats per a les dones per la Universitat de Lleida. Membre del Seminari Interdisciplinari d'Estudis de la Dona.

El nou marc normatiu constata la persistència de les desigualtats de dones i homes i disposa un conjunt de drets i obligacions com a instruments per a la superació d'aquelles desigualtats. Cal valorar l'impuls de les lleis en la consecució d'una societat menys sexista, la seva efectivitat però, depèn de l'exercici d'aquests drets i les estratègies en el seu compliment. Aquesta conferència vol oferir la possibilitat de conèixer la regulació actual així com la seva aplicació.

DIMARTS 29 d'ABRIL de 2008

REPENSEM LA HISTÒRIA AMB LA VEU DE LES DONES

Sílvia Puertas. Llicenciada en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona. Membre fundadora del grup de Recerca de les Dones a l'Estudi General de Lleida el 1987 i en l'actualitat tècnica de promoció de la dona d'igualtat a l'Ajuntament de Lleida.

Durant la sessió farem una revisió als continguts que la història tradicional ha projectat sobre les dones i com des dels postulats feministes i amb la incorporació de la perspectiva de gènere s'han obert nous camins per rescriure història.

INFORMACIÓ I MATRÍCULA

Lloc de matriculació i recollida de certificats:

Centre Dolors Piera
Edifici Polivalent Despatx 0.33
C/ Jaume II, 71 25003 Lleida
Telèfon. 973003396
centredolorspiera@cdp.udl.cat

Calendari de matrícula:

Horari: de dilluns a divendres de 10.00 a 13.00 h.
Termini: fins el 25 de febrer
Import de la matrícula: gratuït

Curs reconegut amb 1 crèdit de lliure elecció per la UdL.
Assistència obligatòria al 100% de les sessions

Darrera modificació: