Exposició
  Cavalls i poder en el món ibèric
   Dins els actes pels 25 anys d'excavacions a la Fortalesa ibèrica dels Vilars d'Arbeca
   Del 16 al 31 de Març de 2010 | Vestíbul de l'Edifici Polivalent (Cappont)

expo_cavalls2Dins la commemoració dels 25 anys d'excavacions a la Fortalesa ibèrica dels Vilars d'Arbeca, la Universitat de Lleida, acull des del dia 16 fins al 31 de març l'exposició Cavalls i poder en el món ibèric, un repàs al paper protagonista del cavall en diferents vessants del món ibèric.

Organitzada pel Grup d'Investigació Prehistòrica de la UdL i l'Institut d'Estudis Ilerdencs, en col·laboració amb l'Ajuntament d'Arbeca i l'Associació d'Amics dels Vilars, l'exposició mostra com els èquids van jugar un paper clau en l'antiga societat ibèrica: des de la guerra, a les creences en el Més enllà, passant per la vida diària i l'economia domèstica. Historiadors i arqueòlegs asseguren que van convertir-se en símbol de poder i d'estatus social.

Un dels exemples de la seua importància en aquestes societats es fa palès a la Fortalesa dels Vilars. Allí, els seus habitants no només criaven cavalls, sinó que practicaven un misteriós culte per assegurar la reproducció i la protecció dels seus ramats, consistent en enterrar els fetus d'aquests animals sota el paviment de les cases. Formalment, era el mateix tracte que donaven als nadons que morien abans, durant el part o poc després. Aquest costum no es coneix en cap altre lloc i ens indica fins a quin punt eren estimats cavalls i eugues.

Aquesta exposició, que viatjarà per diferents municipis de Catalunya que tenen assentaments ibèrics en el seu territori, inclou imatges aportades no només aportades pels organitzadors sinó per museus arqueològics d'arreu de l'Estat com ara el de Catalunya, Albacete, Jaén, Mèrida o el de Prehistòria de València.

Exposició Cavalls i poder en el món ibèric | Universitat de Lleida

print enrera pujar