Exposició fotogràfica
Desenterrant el silenci. Antoni Benaiges, un mestre de la República, en una fossa comuna de Burgos.
Un projecte de Sergi Bernal

Fins al 15 de gener de 2015
Planta -1, Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera

"Aquesta és la història d'una promesa incomplerta feta per un mestre que fou assassinat l'any 1936 pel feixisme, una promesa truncada per l'odi, una vida dedicada a l'ensenyament enterrada durant 74 anys.
El somni truncat dels nens d'un poble de Burgos de veure per primera vegada el mar i el d'uns homes i dones, els mestres, que volien construir un país modern i de progrés.
Aquesta mostra és un just reconeixement, un petit homenatge al mestre de Mont-roig del Camp, Antoni Benaiges, oblidat en una fossa comuna i als altres homes i dones igualment assassinats que estaven amb ell a les muntanyes de La Pedraja (Burgos).
Coneixem per no repetir, recordem després de l'oblit".

Sergi Bernal

L'exposició presenta una trentena de fotografies en blanc i negre, de diferents formats, que reconstrueixen la història del mestre Antoni Benaiges a partir de l'exhumació, l'estiu de 2010, de la fossa de La Pedraja, on va ser enterrat amb altres 103 persones afusellades pel bàndol feixista. Una fossa reproduïda en una lona de 20m² que també serà a l'exposició. Els tres pilars de la mostra, explica el seu autor, són les fosses del franquisme, la  repressió i depuració dels mestres de la República, i la impremta a l'escola, fruit del mètode pedagògic Freinet, que aplicà Benaiges a Bañuelos de Bureba. És per això que en l'exposició es podran veure facsímils dels quaderns que el mestre i els seus alumnes van publicar entre 1934 i 1936. La mostra es completa amb un audiovisual del projecte Desenterrant el silenci amb més imatges i documents.

Desenterrant el silenci és el projecte d'investigació d'on ha sorgit aquesta exposició fotogràfica. La recerca duta a terme pel geògraf i fotògraf barceloní també ha donat fruit a un llibre Desenterrant el silenci. Antoni Benaiges, el mestre que va prometre el mar, publicat per Blume, i un documental El retratista (Alberto Bougleux i Sergi Bernal, 2013, 52').

Notícia Oficina de Premsa de la UdL: La història truncada del mestre que va prometre el mar
Blog del projecte Desenterrant el silenci: http://desenterrant.blogspot.com.es/
Blog de Sergi Bernal: https://www.blogger.com/profile/09096926530506637188
Trailer d'El retratista: http://vimeo.com/80029214