Carme Riera repassa la seua trajectòria literària a la UdL

En una jornada sobre envelliment, gènere i creativitat

Riera-Foto-CarmeEsteve
L'escriptora mallorquina ha rebut enguany el Premi Nacional de les Lletres Espanyoles / Foto: Carme Esteve

Carme Riera, distingida el passat novembre amb el Premi Nacional de les Lletres Espanyoles, participarà la setmana vinent en una jornada sobre envelliment, gènere i creativitat a la Universitat de Lleida (UdL). Coincidint amb el 40è aniversari del seu primer èxit, el recull de contes Te deix, amor, la mar com a penyora (1975), l'escriptora mallorquina i catedràtica de literatura espanyola de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) repassarà la seua trajectòria. Serà dimarts, 15 de desembre, a partir de les 12.00h al Saló Víctor Siurana del Rectorat.

Autora d'una vintena d'obres, el seu darrer títol és La veu de la sirena (2015). Entre els guardons aconseguits al llarg de la seua carrera, a banda del Premi Nacional de les Lletres Espanyoles, destaquen, entre altres, el Premi Nacional de Literatura que atorga la Generalitat (2001), la Creu de Sant Jordi (2000) i el Premi Ramon Llull de novel·la (1989). És, a més, membre de la Reial Acadèmia Espanyola i presidenta de CEDRO, l'entitat que gestiona els drets de propietat intel·lectual de llibres, diaris, revistes i partitures.

Riera tancarà una trobada sobre envelliment, gènere i creativitat en què participaran experts d'Espanya, el Regne Unit, els Estats Units i Àustria. En el marc de la reunió, es presentaran els resultats d'un projecte de recerca del grup Dedal-Lit de la Universitat de Lleida sobre l'envelliment i el gènere en la creació literària contemporània en llengua anglesa.

La investigació, finançada pel Ministeri d'Economia i Competitivitat, s'ha centrat en analitzar la producció de 10 autores dels Estats Units, Canadà, Irlanda i el Regne Unit que han continuat escrivint més enllà dels 65 anys. És el cas de la britànica Daphne du Maurier, autora de Rebeca i d'un relat en què es va basar Alfred Hitchcock per escriure Els ocells; i de la nord-americana Donna Leon, autora de la saga del comissari Brunetti.

Liderat per la professora de la UdL Núria Casado, aquest treball de recerca revela com el procés d'envelliment enriqueix l'obra literària amb personatges més complexes, més experimentació en les temàtiques tractades i un estil més madur.

Programa de la Jornada