El futur del món rural, eix de la Jornada Geogràfica de Recerca

Premis als millors treballs d'ESO i de Batxillerat i als 'olímpics' d'aquesta disciplina

premis recerca geografia
Premis de recerca / Foto: UdL
El món rural i el seu futur ha estat l'eix de la III Jornada Geogràfica de Recerca que enguany ha aplegat una norantena d'alumnes i professorat de Secundària la Sala d'actes del rectorat de la Universitat de Lleida (UdL). Organitzada per l'Equip ICE Geografia en Xarxa de la UdL amb l'objectiu d'apropar continguts d'aquesta disciplina a l'alumnat d'ESO i de 2n de Batxillerat, el seu plat fort ha estat una taula redona on Ignasi Aldomà (professor emèrit de geografia de la UdL), Montse Oró (ramadera i actriu a la pel·lícula Alcarràs) i Toni Parrot Plens (pagès protagonista de l'espot de la cervesa Estrella Damm) han debatut sobre els reptes als que s'enfronten les explotacions agràries i ramaderes a les comarques de Lleida en un context de despoblament i d'emergència climàtica.

Durant la jornada, que també s'ha pogut seguir en directe per Internet, s'han lliurat els Premis de Georecerca als millors treballs d'alumnat de 2n de Batxillerat i de l'ESO, creats ara fa tres anys per estimular l'esperit investigador entre l'alumnat de secundària. En aquesta edició hi optaven 25 petites recerques al voltant de la temàtica de la Jornada: el futur del món rural, abordada des d'una perspectiva geogràfica i de proximitat. Els resultats dels treballs -individuals en el cas de l'estudiantat de Batxillerat i grupal a l'ESO- havien de plasmar-se en un pòster i un vídeo d'un minut de durada.

En la categoria d'ESO, on  la recerca havia de relacionar-se amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible,  ha resultat guanyador el treball Serveis al món rural – la Baronia de Rialb, de Georgina Calvet i Lluc Inglavaga, alumnes de l'Institut de Ponts. Els autors, tutoritzats per Esther Meritxell Rosselló Barral, hi analitzen la problemàtica de la manca de serveis públics i privats en els municipis rurals i la seua relació amb la dinàmica de despoblament que pateixen. Els guanyadors, així com els autors dels dos treballs finalistes -David Medàn i Tèia Pagès (Institut d'Aran), Ainoa Montoliu, Mariona González, Tània Farran i Carla Pedrol (Institut Almatà)- han rebut un diploma i diversos obsequis dels patrocinadors dels premis (Facultat de Lletres, Ajuntament de Lleida, Consell comarcal del Segrià, Òmnium, Plusfresc i Arca).

Pel que fa a Batxillerat, el premi se l'han endut l'alumna de l'Institut Almatà de Balaguer, Mariona Utgé Daz, amb El turisme al municipi de les Avellanes i Santa Linya. El treball, tutoritzat per Rosa Maria Plana Trullols, se centra en demostrar la capacitat del creixement de l'activitat turística del municipi com a eina d'arrelament i repoblament. A més d'aquest guardo, dotat està amb 200 euros d'exempció en la matrícula de primer curs de qualsevol grau que s'imparteix a la Facultat de Lletres de la UdL. També s'han atorgat premis a les autores dels dos treballs finalistes, Clàudia Sánchez (Institut Joan Solà) i Carla Solana (Institut Almatà) que tindran una bonificació de 1000 euros si es matriculen en algun grau de Lletres de la Universitat de Lleida.

La Jornada Geogràfica de recerca, que ha inclòs una xerrada dels professors de la UdL, Pedro Fraile i Quim Bonastra, i la projecció d'un curtmetratge, ha finalitzat amb el lliurament dels premis de la II Olimpíada de Geografia on hi han participat 80 alumnes de Batxillerat dels instituts Màrius Torres, Joan Oró i La Mitjana (Lleida), Almatà (Balaguer), Alfons Costafreda (Tàrrega), Terres de Ponent (Mollerussa), Joan Brudieu (La Seu d'Urgell) i Badia Margarit (Igualada). Les guanyadores han estat: en primer lloc, Sònia Sales, de l'INS Joan Oró; en segon, Joana Busto Escolà, de l'INS Terres de Ponent; i en tercer, Jana Boetti, de l'INS Joan Oró.

Guanyadores de les olimpíades / Foto: UdL