El rector reclama equitat territorial en les polítiques de recerca del Govern

Puy reivindica el lideratge de la UdL per transformar el sector agroalimentari davant el canvi climàtic

presapossessioR
Un moment de l'acte. FOTO: UdL
"Donar oportunitats i promoure l'equitat en la recerca i la creació de coneixement és bàsic per a la competitivitat i el progrés del país", així ho ha manifestat avui el rector de la Universitat de Lleida (UdL), Jaume Puy Llorens, en el seu discurs de presa de possessió del càrrec, després de ser reelegit en les eleccions que van tenir lloc els passats 9 i 10 de maig. "És difícil entendre el desequilibri territorial de les grans accions de política científica catalana i el que costa que el potencial de Lleida en aquest sector estigui representat en les prioritats", ha afegit tot insistint que "si volem competir amb Londres o Nova York no hem de fer el país petit sinó aprofitar el talent de tot el territori".

Puy, que ha dit sentir-se reforçat per representar la institució els propers anys, ha volgut posar en valor en el seu discurs "el poderós motor de canvi" que ha suposat la UdL, des de la seua fundació, per a les comarques de la seua àrea d'influència, tant pel que fa a l'augment de graduats, de titulacions i a l'atracció de talent. Ara bé, el rector també ha reivindicat el paper que ha de jugar la UdL per al conjunt del país, en especial en la transformació del sector agroalimentari davant el greu problema que suposa el canvi climàtic per a l'estabilitat del territori. "Hem de canviar la manera de produir i possiblement de menjar i de viure abans que sigui massa tard i la UdL, que té el campus agroalimentari més important de Catalunya i entre els més destacats d'Espanya i del món, està ben situada per participar en la resolució d'aquest gran problema social", ha afirmat.

Per la seua part, el conseller d'Universitats i Recerca, Joaquim Nadal i Farreras, ha defensat que totes les universitats de Catalunya són territorials, incloses les de Barcelona. "El rector té raó que Lleida és un referent mundial en temes agroalimentaris i el Govern hauria d'orientar les seues prioritats a les terres de Lleida per reconèixer tot el que significa aquesta especificitat en la producció i en la recerca", ha reconegut. En aquest sentit, Nadal s'ha compromès a doblar el finançament del centre de recerca Agrotecnio, actualment "simbòlic" ha dit, sense concretar un termini.

També ha assegurat que el Departament que encapçala facilitarà la construcció d'un nou edifici al campus de Ciències de la Salut, tot i que "abans de muntar l'estructura de finançament cal concretar la cessió dels terrenys", ha precisat. Nadal s'ha referit a que cal millorar el repartiment dels ICREA, que a la UdL només són dos. "Mirarem que siguin més però també us ho heu de guanyar", ha dit.

Quant a l'habilitació d'una unitat docent d'Infermeria a Tremp, el conseller ha dit que "tot i la prudència del rector Puy, el Govern vol que sigui una realitat al curs 2024-2025 i hem de treballar en aquesta línia". Nadal s'ha referit al Parc científic i tecnològic agroalimentari de Lleida, com "la pedra de la sabata" de l'anterior mandat de Jaume Puy, i s'ha compromès en seguir treballar des de les institucions per intentar resoldre el deute i els problemes de finançament d'aquest equipament, així com per augmentar la seua activitat.

Durant l'acte també han pres possessió la majoria de les persones que encapçalaran els vicerectorats, que passen de 8 a 11, així com les coordinacions del Consell de direcció i de Comunicació, difusió i premsa. Queden pendents de fer-ho els responsables de Recerca, Natàlia Alonso Martínez, i de Cultura i Extensió Universitària, Joan Busqueta.

El rector, amb bona part del seu equip i el conseller

Continguts relacionats

Vídeo de l'acte de presa de possessió de Jaume Puy Llorens com a rector de la UdL