Les perdius de granja amenacen la supervivència de les silvestres

Una recerca liderada per la UdL n'analitza el genoma i alerta dels perills de les repoblacions

perdiu vermella_Jose Manzano
Exemplars de perdiu roja / Foto: Jose Manzano
Les perdius de granja poden suposar una amenaça per a les silvestres, segons una recerca liderada per la Universitat de Lleida (UdL) que s'acaba de publicar a la revista Genomics. L'equip de la UdL i un investigador de la Universitat Rovira i Virgili (URV) de Tarragona han seqüenciat el genoma de la perdiu roja (Alectoris rufa) per veure les diferències entre els dos grups. Els experts alerten dels perills de l'alliberament d'aus de granja per repoblar, ja que fomenten la contaminació genètica i la propagació de malalties entre les silvestres. També augmenta sensiblement la seua predació.

"Durant molts anys s'ha pensat erròniament que per a solucionar la disminució de les poblacions de perdiu silvestre la millor solució eren els reforços mitjançant la solta de perdius de granja, sense tenir en compte els efectes negatius ni els riscos ecològics", destaca el catedràtic de Producció Animal de la UdL Jesús Nadal. El seu equip ha desenvolupat un estudi de tres anys, fent el seguiment de perdius silvestres al vedat de Las Ensanchas (Ciudad Real) i una de les majors granges de l'Estat, ubicada a la mateixa província de Castella-la Manxa.

Els experts han estudiat la diversitat genètica que és conseqüència de l'origen de les poblacions i que, alhora, explica la seua capacitat d'adaptar-se al futur. Així, han identificat com el procés de selecció artificial en les perdius de granja ha modificat els gens que afecten el desenvolupament cerebral (el comportament), el metabolisme (increments de pes), les respostes del sistema immune (defenses contra malalties), la funció motora (capacitat de moviment), la posada d'ous (capacitat reproductora), la pigmentació (color) i el sentit del gust (detecció de sabors).

La proporció entre perdius de granja i silvestres canvia segons els vedats, les zones biogeogràfiques i els països. Els investigadors creuen que l'anàlisi de la diversitat genòmica hauria d'orientar futures decisions per a la preservació de les poblacions silvestres i la gestió adequada de l'alliberament d'exemplars de granja. "Mantenir bones poblacions de perdiu és important per a la riquesa del camp i dels ecosistemes mediterranis", insisteix Nadal.