Els cultius extensius, a l'abast de tothom

Professorat de la UdL publica una col·lecció digital gratuïta amb un miler d'imatges

Recull-fotogràfic cultius
Portada de la publicació / Foto: Agrotecnio
La professora de Cultius Extensius de la Universitat de Lleida (UdL), Paquita Santiveri, i el catedràtic jubilat de Producció Vegetal de la UdL, Jaume Lloveras, han publicat una col·lecció digital amb un miler d'imatges sobre cultius extensius, d'accés gratuït i amb texts explicatius en tres idiomes: català, castellà i anglès. L'obra aplega instantànies realitzades al llarg dels darrers 30 anys sobre 21 espècies d'arreu del planeta, les seues pràctiques agrícoles i curiositats recollides per aquests investigadors del grup de Fisiologia de Cultius de la Fundació Centre de Recerca en Agrotecnologia (Agrotecnio).

L'objectiu de Cultius Extensius: recull fotogràfic és oferir recursos gràfics a personal docent i investigador, estudiantat universitari, tècnics agrícoles i agricultors perquè puguin emprar-los amb finalitats didàctiques i informatives. Presentada com un PDF interactiu, l'obra està dividida en cinc seccions: Cultius, Sòl i aigua, Treballs de camp i adobatges, Collites i conservació de cultius i Paisatges agraris. La primera aplega més de 500 imatges d'espècies pròpies de la zona mediterrània com són l'alfals, el blat, l'ordi o el panís; així com d'altres contextos agraris internacionals, per exemple el mill o la mandioca.

A causa de l'ampli període temporal en el qual s'emmarquen les fotografies, algunes d'elles mostren pràctiques agràries que han estat modificades o directament prohibides com la crema de rostolls de panís, l'aplicació de purins amb ventall o l'ús d'abonaments en el reg a tesa. "El nostre treball no jutja la idoneïtat o la perfecció de les tècniques recopilades, senzillament il·lustren l'evolució de l'agricultura", explica Lloveras. "També hem inclòs noves tecnologies com l'ús de drons en cultius de panís o la instal·lació de fonts d'energies alternatives en paisatges agraris", afegeix Santiveri.

Amb fotografies preses en gran part en zones agràries de Catalunya, el document conté imatges de 15 països: l'Estat espanyol, Argentina, Colòmbia, Cuba, els Estats Units, França, Itàlia, Països Baixos, el Perú, el Regne Unit, Romania, el Senegal, Sèrbia, Tunísia i Ucraïna. En la seua elaboració, els autors han comptat amb la col·laboració puntual de 17 professionals de l'agricultura i la docència universitària de Catalunya.

Text: Comunicació Agrotecnio / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ: