Versos catalans i occitans i el folk de 'Lauzeta' per celebrar Sant Jordi

Les biblioteques s'afegeixen a la diada regalant llibres i Edicions de la UdL, fent descomptes

DracSantJordi
Drac a la biblioteca del campus agroalimentari, forestal i veterinari. FOTO: Biblioteca CAFIV
La poeta Meritxell Nus, els poetes Amat Baró, Josep M. Nogueras i Xavi Gutiérrez, i alumnat d'aranès del grau en Filologia Catalana i Estudis Occitans de la Universitat de Lleida (UdL), són els protagonistes de Versos de prop. Trobada de poesia catalana i occitana, que tindrà lloc al Claustres de les Heures de la UdL dijous per celebrar Sant Jordi. Mentre que Nus, Baró, Nogueras i Gutiérrez -tots exalumnes de la UdL- llegiran composicions seues, l'estudiantat recitarà versos dels escriptors aranesos Jusèp Sandaran i Jusèp Condò.

Aquesta activitat, organitzada per l'Institut de Llengües de la UdL, inclou el lliurament dels Premis a la qualitat lingüística de les tesis escrites en català i anglès (curs 2021-2022) que van recaure en els professors, Maria Isabel Panosa Domingo i Manel Plana Farran, respectivament. La jornada finalitzarà amb l'actuació del duet lleidatà Lauzeta, format per Núria Garcia i Joan Baró, que interpretarà, entre altres, reels, jigues, cançons de taverna i balades celtes.

Per la seua part, les biblioteques de la UdL s'afegeixen a la diada regalant llibres als usuaris. Cada biblioteca instal·larà paradetes amb volums procedents del fons de llibres duplicats per a què la gent se'ls endugui gratuïtament. A més, la Biblioteca de Lletres oferirà des d'avui i fins diumenge llibres de prosa i poesia embolicats amb un missatge sorpresa a dins. Fes match amb un llibre, que així es 'titula' la iniciativa, es podrà anar seguint a les xarxes socials. Per la seua part, la Biblioteca del campus agroalimentari, forestal i veterinari, amb motiu dels 50 anys dels seus estudis d'agronomia presentarà la biblioguia de les obres escrites per professorat del centre. A més, Edicions i Publicacions de la UdL, ofereix des d'avui i fins el 22 un 10% de descompte en tots els llibres.

Les activitats amb motiu de Sant Jordi a la UdL van començar ahir amb la sessió de club de lectura Llegim bell hooks: Tot sobre l'amor, organitzada pel Centre Dolors Piera de la UdL i dinamitzada per la bibliotecària, Anabel Ramos Rebollo. Una dotzena de persones van participat en la lectura d'aquest obra de l'escriptora i activista feminista i antiracista, Gloria Jean Watkins (bell hooks), on hi reformula la concepció de l'amor.

Ahir també es va donar el tret de sortida a la VIII Setmana de les Lletres Hispàniques, que té lloc a la Facultat de Lletres fins divendres 21 d'abril. Tallers i conferències per promocionar la creació literària i el gust per la llengua i la literatura que comptaran, com a plat  amb la historiadora, filòloga, assagista i novel·lista, Edurne Portela. Divendres, a les 12h, l'autora pronunciarà la conferència: Entre la historia y la ficción: una reflexión ética en torno a la escritura del pasado.

A banda dels actes propis, el Saló Víctor Siurana de la UdL acull demà la presentació del llibre gràfic i de l'exposició fotogràfica de Marien Moreno, L'anima de la fruita, que presenten les dures condicions de treball i de vida de les treballadores i treballadors temporers de la campanya de recollida de la fruita. Aquesta iniciativa arriba a Lleida de la ma d'UGT FICA de Catalunya per mostrar "les tràgiques vides dels temporers i per denunciar tots aquells i aquelles que no posen solució a aquesta situació".