Includigital: Estratègies Docents per a una Educació Inclusiva en l’Era Digital
Curs en línia, de l’1 al 16 de juliol de 2024 (3 ECTS reconeguts per la UdL)
El curs té com a objectiu millorar la pràctica docent en la promoció de l’educació inclusiva en diferents entorns educatius. Submergirà els participants en el cor de les pràctiques docents del segle XXI mitjançant l’exploració d’estratègies i recursos innovadors per abordar l’atenció a la diversitat en diferents contextos educatius. Es destaca la importància de replantejar les estratègies pedagògiques, incloent-hi enfocaments nous com el disseny i el pensament visual, així com la integració de tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en l’educació. A més, s’emfatitza en la necessitat de fomentar la creativitat i la resolució de problemes per adaptar-se a les característiques dels estudiants en la societat digital del coneixement. En aquest context, la diversitat i la inclusió es consideren elements crucials per a l’èxit educatiu.
Els continguts clau del curs, pensat per enfortir les habilitats i els coneixements dels docents en la creació d’entorns educatius inclusius i efectius, són: (a) fotoelicitació i narracions fotogràfiques; (b) gènere, identitat digital; (c) desenvolupament positiu adolescent; (d) mitjans i alfabetització digital; (e) estratègies i recursos tecnològics; (f) tècniques d’orientació educativa i suport tutorial, i (g) creativitat, innovació i pensament crític en el desenvolupament professional dels docents.
Curs adreçat principalment a estudiants dels graus d’educació infantil, primària, educació social i treball social, així com a mestres d’educació infantil, primària, secundària, cicles formatius, batxillerat i universitat, i a totes aquelles persones interessades en la fotografia com a recurs pedagògic.
Llengua d’impartició: Català i castellà
Coordinació: Daniel Gutiérrez Ujaque (Departament de Ciències de l’Educació de la UdL)
Equip docent: Soraya Calvo González (Universitat d’Oviedo), Laura Fernández-Rodrigo (Universitat Complutense de Madrid), Daniel Gutiérrez Ujaque (UdL), Víctor León Carrascosa (Universitat Complutense de Madrid) i Belinda Uxach Molina (Universitat Complutense de Madrid)
Durada: | a) 30 hores |
b) 75 hores (30 de guiades per l’equip docent + 45 de treball autònom de l’alumnat). Versió reconeguda amb 3 ECTS per la UdL |
Preu: 55,38 € estudiants, PTGAS i PDI de la UdL / 135,00 € la resta
MODALITAT
Curs en línia que es realitzarà a través del Campus Virtual de la Universitat de Lleida i se seguirà de manera asincrònica.
METODOLOGIA
El curs tindrà un format de taller en línia que es desenvoluparà mitjançant la metodologia learning by doing. L’alumnat disposarà de videoconferències del professorat sobre cada temàtica i de recursos d’aprenentatge digitals. Amb tots els materials d’aprenentatge, l’alumnat haurà de fer i compartir diverses activitats de reflexió i comprensió sobre el contingut de la formació.
L’avaluació consistirà en l’entrega, en format digital i individual, de les evidències de les activitats a través de dos espais del Campus Virtual: l’eina “Activitats”, de forma privada, i el “Fòrum”, en el qual es posaran en comú les produccions i permetrà intercanviar coneixement a manera de comunitat d’aprenentatge.
Per facilitar la comunicació asincrònica, es disposarà d’un altre fòrum de resolució de dubtes, que serà la principal eina de comunicació entre l’alumnat i l’equip docent.
PROGRAMA | |
Dilluns 1 | |
Daniel Gutiérrez i Laura Fernández | |
La fotoelicitació i les narracions fotogràfiques (sessió de 2,5 hores). | |
Introduir l’ús de la imatge com a eina pedagògica per fomentar la reflexió, l’empatia a l’aula i el desenvolupament d’habilitats crítiques i creatives en els estudiants. | |
Dimarts 2 | |
i dimecres 3 | |
Laura Fernández | |
Aplicació pràctica de la fotoelicitació en diversos contextos educatius (sessió de 2,5 hores). | |
Capacitar els docents en l’ús efectiu de la fotoelicitació com a recurs per abordar temes de diversitat i inclusió. | |
Dijous 4 | |
i divendres 5 | |
Soraya Calvo | |
Gènere, identitats digitals i imatges (sessió de 2,5 hores). | |
Sensibilitzar sobre les qüestions de gènere i identitats digitals a través de l’ús de les imatges digitals. | |
Dilluns 8 | |
i dimarts 9 | |
Belinda Uxach | |
Estratègies i recursos tecnològics per a l’atenció a la diversitat (sessió de 2,5 hores). | |
Dotar els docents d’eines tecnològiques per atendre la diversitat en l’ensenyament. | |
Dimecres 10 | |
i dijous 11 | |
Víctor León | |
Orientació educativa i suport tutorial en contextos inclusius a través d’eines digitals (sessió de 2,5 hores). | |
Proporcionar estratègies per a l’orientació i el suport tutorial adaptades a la diversitat. | |
Divendres 12 | |
Daniel Gutiérrez | |
Conclusió de les sessions amb els diferents enfocaments conceptuals (sessió de 2 hores). | |
Consolidar els coneixements i les estratègies adquirits durant el curs a través d’analitzar els progressos individuals i col·lectius, i establir un pla d’acció per a la implementació efectiva de les pràctiques inclusives i l’ús de les TIC en els entorns educatius dels participants. | |
Dimarts 16 | |
Daniel Gutiérrez | |
Conclusió de les sessions del curs (sessió de 3 hores). | |
Empoderar els participants perquè reflexionin sobre el seu viatge d’aprenentatge durant el curs i reconèixer-ne els avenços personals i professionals en l’àmbit de l’educació inclusiva i l’ús de les TIC. |
|
|