14 de maig de 2013

La UdL coordina una recerca internacional sobre el 15-M i altres moviments d'indignats

. Experts d'Europa i Amèrica es troben a Lleida per impulsar el projecte, liderat pel catedràtic Carles Feixa

Recerca indignats 15M / Carles Feixa / UdL [+] AMPLIAR IMATGEAlguns dels autors del llibre, amb l'editor Lluís Pagès / FOTO: UdL
baixcorva
Què tenen un comú i en què es diferencien el 15-M, la primavera àrab i el moviment Occupy Wall Street? Es poden comparar amb altres mobilitzacions ciutadanes viscudes en països com Grècia, el Regne Unit, Xile o Brasil? Aquest és l'objecte de la recerca internacional coordinada pel catedràtic d'Antropologia Social de la Universitat de Lleida (UdL), Carles Feixa, La Generació Indignada. Espai, poder i cultura en els moviments juvenils de 2011 (GENIND). El Ministeri d'Educació la finança, en el marc del VI Programa Nacional d'Investigació Científica, Desenvolupament i Innovació Tecnològica.

Investigadors d'Espanya, Portugal, Itàlia, Grècia, Gran Bretanya, Finlàndia, França, Bèlgica, Estats Units, Mèxic, Xile, Brasil i Colòmbia es donen cita fins demà a la UdL per posar en marxa aquest projecte, que té una durada prevista de tres anys. L'objectiu de GENIND és analitzar la naturalesa, les causes i la recent deriva de les mobilitzacions a l'espai públic; comparant el cas espanyol amb els de quatre països de l'àrea mediterrània i altres referents internacionals.

Els experts volen contrastar els elements convergents i divergents d'aquests moviments; els seus aspectes innovadors i continuadors respecte a anteriors protestes; i el seu impacte a la societat a escala local i global. Entre les línies de recerca del projecte destaca la creació d'una hemeroteca virtual del que van publicar mitjans tradicionals i digitals sobre el 15-M. El GENIND també estudiarà la participació en les protestes de joves d'origen immigrant, especialment membres de bandes.

En el marc d'aquest projecte, Feixa ha coeditat el llibre #GeneraciónIndignada: Topías y utopías del 15M (Editorial Milenio, 2013) amb l'investigador de la Universitat Nova de Lisboa Jordi Nofre. L'obra aplega l'anàlisi multidisciplinària de set autors sobre el moviment i els seus protagonistes. Des de la distribució geogràfica de les protestes a l'organització interna de les acampades  o la filmografia documental que han generat les mobilitzacions.

Nofre ha destacat que es tracta d'un llibre crític i reflexiu, ja que es qüestiona les mancances i el relatiu fracàs del 15-M. Carles Feixa ha definit aquest moviment com un "tsunami que va trencar amb la idea de passivitat de la joventut" i que ha passat per "onades pausades i cícliques" fins a convertir-se en "marees que reflecteixen un mar de fons" de malestar per temes com les retallades o els afectats per les hipoteques.

El catedràtic de la UdL considera que els principals reptes de futur són replantejar el pacte generacional per l'Estat del Benestar (amb una incorporació massiva de joves al mercat laboral), replantejar l'actual sistema polític i parlamentari de representació, i utilitzar en positiu la comunicació del món virtual i la globalització per reorganitzar les relacions socials.

Bloc del projecte GENIND (lageneracionindignada.blogspot.com.es)
VÍDEO: La UdL coordina una recerca internacional sobre el 15-M (Lleida Televisió)