15 de novembre de 2011

Historiadors, antropòlegs i lingüistes d'arreu del món reflexionen sobre la identitat en un congrés a la UdL

. L'exresponsable de Telecomunicacions del Marroc parlarà dels moviments polítics àrabs
audio
Congrés identitats i mobilitat social a la Universitat de Lleida
El catedràtic d'Història Econòmica Josep Fontana és un dels ponents / FOTO: URV
baixcorva
Una cinquantena de persones es donaran cita a partir  de demà a la Universitat de Lleida, en el marc del congrés internacional Identitats Híbrides. Una visió interdisciplinària de la mobilitat social, organitzat per l'Institut de Recerca en Identitats i Societat (IRIS). La trobada tindrà lloc a la Sala d'Actes de l'edifici del Rectorat de la UdL i a l'Institut d'Estudis Ilerdencs, fins divendres 18 de novembre.

Entre els convidats al congrés destaquen prestigiosos historiadors i antropòlegs, com el catedràtic emèrit d'Història Econòmica Josep Fontana, considerat un dels millors historiadors de Catalunya, o l'exsecretari d'Estat de Telecomunicacions i de la Informació del Marroc, Nasr Hajji. Fontana reflexionarà sobre la creació de la identitat nacional i els nacionalismes, mentre que Hajji farà una xerrada sobre les noves tecnologies, com ara Internet, i com influeixen en els nous moviments polítics àrabs.

D'altres conferenciants són la professora Graciela Spector Bitan, de la Universitat Hebrea de Jerusalem, que parlarà de les migracions d'argentins a Israel; o la lingüista Kathryn Crameri, de la Universitat de Sydney, donarà la seua visió sobre la identitat catalana. L'antropòleg Joan Josep Pujadas contextualitzarà les identitats dels indígenes i el seu accés a la ciutadania en ple dret a l'Amèrica Llatina, mentre que l'italià Ugo Fabietti se centrarà del Pakistan contemporani i el seu mestissatge cultural. Des de l'Àfrica, la professora senegalesa Ndèye Anna Gaye tractarà del mestissatge afrocubà i el catedràtic de la Universitat de Yaoundé (Camerun), Sosthène Onomo Abena, de la hibridació en la novel·la africana.

L'IRIS aplega 12 grups de recerca de la UdL, dedicats a resseguir els eixos històrics, lingüístics, sociològics, culturals i antropològics que defineixen la identitat individual i col·lectiva
La història medieval està representada per diferents personalitats com ara Gerhard Jaritz, de la Central European University de Budapest, o Anna Maria Oliva, del Consell Nacional de Recerca d'Itàlia. Des d'una perspectiva moderna, l'etnomusicòloga Fulvia Caruso exposarà els seus treballs sobre la identitat i la hibridació en la música electroacústica contemporània.

L'IRIS aplega 12 grups de recerca de la Universitat de Lleida, dedicats a resseguir els eixos històrics, lingüístics, sociològics, culturals i antropològics que defineixen la identitat individual i col·lectiva.