16 de maig de 2007

Fotografies inèdites de la Guerra Civil a Lleida, s'exposen a la UdL

Lleida en Guerra. Ramon Rius. UdL Lleida en guerra. La col·lecció de Ramon Rius, és el títol de l'exposició fotogràfica que des d'avui, i fins al proper 15 de juny, es pot visitar al Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de la Universitat de Lleida. Aquesta mostra, que es va poder veure per primera vegada al Wellesley College Massachussets de Boston, presenta una quarantena de fotografies de la Lleida revolucionària i de la Lleida en guerra, la majoria de les quals no han estat exhibides mai a l'Estat espanyol.

L'autor de les mateixes fou el forner lleidatà Ramon Rius (1899-1984) aficionat a la fotografia. Rius tenia el seu domicili i el seu negoci al número 16 del carrer Major de Lleida -actualment número 10-, gràcies a la seua càmera i al seu interès per captar la realitat, avui podem gaudir d'aquestes fotografies testimoni essencial d'una època convulsa, entre 1936 i 1939. Així, podem veure imatges de la crema d'esglésies de Lleida, la catedral, Sant Pere, de manifestacions polítiques, de les cues per comprar el pa, de la creació del tribunal popular a la Paeria, de l'entrada de les tropes feixistes...

El 27 de març de 1938 la ciutat de Lleida es bombardejada. La casa i el forn de Ramon Rius van ser destruïts i una de les poques coses que va poder salvar van ser aquestes fotografies. Les guardà en una capsa de sabates i allí s'hi van passar 70 anys, fins que les van recuperar els seus descendents. Ells van creure que aquestes fotografies havien estat amagades tot aquest temps, però part d'elles havien estat publicades el 1941 en el volum de José Maria Álvarez Pallás: Lérida bajo la horda, que explicava la guerra des de l'òptica dels guanyadors. Aquelles fotografies, que no estaven signades, han estat reproduïdes en vàries ocasions sense saber qui n'era l'autor, convertint-se en les més conegudes de la guerra a la capital del Segrià.

Aquesta exposició i el seu corresponent catàleg -editat per l' Institut d'Estudis Ilerdencs i on participen historiadors tant coneguts com Gabriel Jackson- mostren la col·lecció completa, amb algunes imatges que mai havien estat vistes i que ara sabem que són obra d'aquest forner "fotoperiodista". Carlos Ramos, professor de Literatura contemporània i d'estudis culturals al departament d'espanyol del Wellesley College, família de Rius, és l'impulsor d'aquesta exposició organitzada pel Vicerectorat d'Activitats Culturals i Projecció Universitària de la UdL. La iniciativa ha comptat, a més, amb el suport de l'Institut Municiapl d'Acció Cultural i del departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat.

Lleida en Guerra. Ramon Rius. UdL