16 de març de 2011

Inaugurat l'Arborètum, el Jardí Botànic de Lleida

. El projecte ha estat redactat per un grup de professorat d'ETSEA
audio
Arborètum. Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGEEl rector conversa amb un dels autors del projecte FOTO: UdL
L'Arborètum de Lleida, el jardí botànic que forma part del Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida (PCiTAL) ha estat inaugurat avui, tot i que encara falten per plantar els ambients de bosc xilè i bosc californià. Aquesta col·lecció de plantes vives ordenades en funció del bioma de la Terra on viuen és un projecte redactat per un grup de professorat de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària de la UdL i durà el nom del botànic i farmacèutic lleidatà, Pius Font i Quer.

Amb una superfície d'unes 6,5 hectàrees, a l'Arborètum -situat prop del campus d'Agrònoms- s'hi representen quatre dels biomes més importants del món (els boscos aciculifolis boreals, la selva temperada, els boscos temperats caducifolis i les formacions mediterrànies o boscos d'esclerofil·les) i, dins de cadascun d'ells, s'hi han reconstruït fins a 16 dels seus ambients més representatius. En total, tindrà al voltant de 1.500 arbres de 225 espècies i 90.000 arbustos de 300 espècies per recrear els diferents paisatges boscosos de cada bioma. Les obres han durat 4 anys i han suposat una inversió de 3,7 milions d'euros.

Segons els autors del projecte, aquest és un espai dedicat a difondre el coneixement sobre el món vegetal. "Especialment, vol sensibilitzar sobre la riquesa i el valor de la biodiversitat terrestre i del paper fonamental que juga per a la humanitat, així com alertar de la necessitat de conservació davant de les amenaces creixents".

En una superfície de 6,5 hectàrees, arbres i arbustos recreen els ambients més característics de quatre dels biomes més importants de la Terra
En aquest sentit, cal destacar que la principal finalitat de l'Arborètum és científica. Vol ser un espai de recerca i anàlisi per a diferents grups de recerca de la UdL i altres àmbits docents i pedagògics que podran estudiar-hi temes fitosanitaris, de sol, genètica, taxonomia vegetal, paisatgisme urbà o reg, entre d'altres. També tindrà una vessant pedagògica, adreçada a escoles i instituts, i una de turística per al gaudi dels visitants. S'han dissenyat itineraris accessibles per a persones cegues i amb mobilitat reduïda.

D'altra banda, també es va inaugurar una nova instal·lació al PCiTAL, l'INCUBA, destinat en bona part a acollir spin-off sorgides de la UdL.