18 de desembre de 2012

El panís, l'ús del nitrogen als cereals i els derivats del raïm, eixos de la investigació d'Agrotecnio

. L'ICREA Paul Christou dirigeix el nou centre de recerca de la UdL i l'IRTA
audio
la UdL va acollir ahir la reunió del Patronat de la Fundació Centre UdL-IRTA, que ha realitzat un canvi en els estatuts per tal de donar el tret de sortida a la posta en marxa del Centre Agrotecnio. El president és el rector de la Universitat de Lleida (UdL), Roberto Fernández; i el vicepresident, el director general de l'Institut de Recerca en Tecnologia Alimentària (IRTA), Josep Maria Monfort. El director serà l'investigador l'ICREA associat a la UdL, Paul Christou, un dels referents mundials en biotecnologia vegetal. Agrotecnio dirigirà els seus esforços en el desenvolupament de tres grans projectes d'un gran valor afegit científic i social: Productes i ingredients industrials i nutricionals en base al panís, l'optimització de l'ús del nitrogen en el conreu de cereals en l'agricultura mediterrània i en productes derivats del raïm nous i saludables.

Segons han explicat els responsables de la Fundació, el centre és el resultat de les negociacions que la UdL ha mantingut, des de fa temps, amb la Direcció General de Recerca i l'IRTA, del Departament d'Agricultura, tot cercant un model de centre que permeti aprofitar tot el potencial de recerca actualment present a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària de la UdL (ETSEA) i als grups de l'IRTA de l'entorn de Lleida. Aquest centre forma part del sistema CERCA de la Generalitat de Catalunya i ha estat una llarga aspiració dels grups de recerca de l'àmbit agroalimentari de Lleida. Aplega els grups més competitius de l'ETSEA i neix amb la vocació de convertir-se en un referent mundial en recerca agroalimentària.

En un futur, tal com va precisar el Dr. Paul Christou en acceptar ser-ne el director, Agrotecnio espera ser un pol d'atracció de talent que permeti la incorporació de nous investigadors que complementin l'expertesa actual i permetin assolir fites ambicioses. Christou és llicenciat en Ciències Químiques i doctorat en Bioquímica per l'University College de Londres. Ha treballat com a professor i investigador al Regne Unit, els Estats Units i Alemanya. Està considerat una de les principals figures mundials en recerca sobre nous mètodes de transferència de gens a plantes cultivades.

Els grups implicats inicialment en el nou centre han participat i participen en diferents projectes nacionals i internacionals, i han estat molt ben avaluats en la recent convocatòria de centres d'excel·lència Severo Ochoa. Els investigadors principals dels grups que formen el nou centre són líders internacionals en les seues especialitats que abasten des de la biotecnologia fins a la tecnologia d'aliments, passant per l'optimització de recursos i conreus, la producció animal o la manipulació de productes. Un dels reptes del nou centre, segons els seus promotors, serà aconseguir una alta qualificació en els seus resultats de recerca per tal de ser reconegut com un dels centres punters en el seu àmbit i obrir-se a la incorporació de nous grups de recerca altament qualificats.

Text: Vicerectorat de Política Científica i Tecnològica / IRTA

Agrotecnio Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEEl Patronat de la Fundació Centre UdL-IRTA dóna el tret de sortida a la posada en marxa del Centre Agrotecnio / FOTO: UdL
baixcorva