21 de març de 2013

Vicenç Navarro: "La universitat s'ha d'independitzar del poder financer i econòmic"

. El primer doctor honoris causa en l'àmbit de l'economia i empresa per la UdL qualifica d'immodèlica la transició espanyola

Vicenç Navarro, honoris causa per la Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEEl rector, investint Vicent Navarro / FOTO: UdL
baixcorva
La Universitat no només ha d'analitzar la realitat que ens envolta amb rigor científic sinó que ha d'incloure la motivació per canviar-la. Així ho ha afirmat el primer doctor honoris causa en l'àmbit de l'economia i l'empresa per a la Universitat de Lleida, Vicenç Navarro, durant la seua investidura, que ha proclamat que "és fonamental que la universitat s'independitzi del poder financer i econòmic que té tanta influència en la vida política i mediàtica del país". El professor emèrit de Ciència Política i de l'Administració de la Universitat Pompeu Fabra i de Polítiques Públiques a la Johns Hopkins University, ha alertat contra la seducció que entre els estudiants de l'Estat tenen les universitats nord-americanes, les quals "a més de llums, tenen ombres", en estar sotmeses excessivament al poder que exerceixen aquests mons. Navarro ha advocat perquè el projecte acadèmic català es basi en una nova filosofia de servei a les classes populars i no a les estructures de poder amb l'objectiu de millorar el benestar i la qualitat de vida del nostre poble.

Vicenç Navarro, que ha denunciat la utilització de les banderes per a finalitats classistes així com el malentès internacionalisme que dilueix les identitats, ha dit que la falta de resolució del caràcter plurinacional de l'Estat espanyol, portarà a la seua desintegració. "Negant el dret d'autodeterminació estan estimulant el sentiment d'independència", assevera, sentiment que comprèn però que no comparteix del tot. En aquest sentit, ha alertat que "aquests sentiments s'estan estimulant d'una manera oportunista per ocultar l'enorme dèficit social i les polítiques d'austeritat que estan danyant a les classes populars". Cal ser crític, ha afegit, amb les forces conservadores a Espanya però també amb les de Catalunya que són les que provoquen l'enorme endarreriment social. Aquesta fragilitat de l'estat del benestar català i espanyol és degut a la nostra transició immodèlica, ha dit. "Després de la mort de Franco es va establir una democràcia molt incompleta, amb grans limitacions en les formes de governança del país, i amb unes lleis electorals que sistemàticament han discriminat les esquerres". Aquesta és la causa, segons ell, que Espanya i Catalunya continuïn "a la cua de l'Europa Social", malgrat tenir un nivell de riquesa semblant als dels països més forts de la Unió Europea, un endarreriment social que és conseqüència d'unes polítiques fiscals regressives i un enorme frau fiscal realitzat pels més rics.

Tot i així, ha conclòs "no abandonaré l'esperança que una altra Espanya sigui possible, i no abandono tampoc l'esperança que tinguem una altra Catalunya on el poble pugui triar el seu futur, amb plena llibertat i pluralitat ideològica dels mitjans que avui no existeix". Navarro ha volgut dedicar l'acte en "homenatge a totes les veus crítiques que han fet possible i han contribuït al progrés, la llibertat i el benestar i solidaritat del nostre poble que ara s'estan qüestionant". Entre ells combatents antifeixistes i antinazis que han estat "directament oblidats".

No abandonaré l'esperança que una altra Espanya sigui possible, i no abandono tampoc l'esperança que tinguem una altra Catalunya on el poble pugui triar el seu futur, amb plena llibertat i pluralitat ideològica dels mitjans, que avui no existeix
Navarro, ha estat apadrinat pel professor de la UdL, Pere Enciso, que n'ha destacat el seu compromís social. "Vicenç Navarro no ha estat mai un asèptic tècnic de l’economia i no s’ha oblidat mai de que la missió de l’economista és contribuir a la satisfacció adequada de les necessitats de les persones". És per això que ha estat i és, ha dit, un economista preocupat en aportar solucions per corregir els problemes que té la població que forma part d’una societat, com ara la desocupació, la pobresa, les privacions per a molts i els privilegis per a pocs.

Director del projecte Observatorio Social de España -una xarxa d'acadèmics dedicada a avaluar l'estat del benestar-, Navarro signa llibres com Bienestar Insuficiente, Democracia Incompleta. De lo que no se habla en nuestro país, guardonat al 2002 amb el premi d'assaig de l'Editorial Anagrama. La seua darrera obra, realitzada de forma conjunta amb Juan Torres López, porta per títol Los amos del mundo. Las armas del terrorismo financiero (Espasa, 2012).

Durant l'acte de la seua investidura, que s'emmarca en la celebració dels 25 anys de la Facultat de Dret i Economia, el rector de la UdL ha destacat el coratge i el compromís de Vicenç Navarro per "construir una societat millor, més justa, equitativa i benvolent". Roberto Fernández l'ha definit com "un combatent" que, en aquests temps de crisi, lluita "per demostrar les mentides sobre la ineficiència del sector públic". El rector li ha agraït "la seua voluntat de lluitar contra la barbàrie, la ignorància i el fanatisme".

DOCTORS I DOCTORES HONORIS CAUSA PER LA UdL