23 de desembre de 2008

Ajut de 500.000 dòlars a investigadors de la UdL per mitigar l'efecte del canvi climàtic en la productivitat del panís

. El projecte, liderat per Gustavo Slafer, busca millores genètiques i agronòmiques que redueixin l'impacte negatiu de les altes temperatures en aquest cultiu

Equip del Laboratori de Fisiologia de Cultius de la UdL [+] AMPLIAR IMATGE Gustavo Slafer, segon per l'esquerra, amb una part del seu equip del Laboratori de Fisiologia de Cultius de la UdL
Mitigar l'efecte de les altes temperatures en la productivitat del panís és un dels nou projectes, dels 83 que es van presentar, finançats per Fontagro (Fons regional de tecnologia agropecuària), una entitat que agrupa 14 països llatinoamericans i Espanya, amb l'objectiu de finançar la investigació i la innovació científica i tecnològica en el sector agropecuari per reduir la pobresa, i millorar la competitivitat i la sostenibilitat dels recursos naturals d'Amèrica Llatina i el Carib. La recerca "premiada", liderada per l'investigador ICREA de la UdL, Gustavo A. Slafer, ha estat la millor avaluada entre els projectes presentants i és l'única dirigida per un grup de l'Estat espanyol.

Aquest projecte de 3 anys de durada, on també hi participen investigadors del Grup d'Agronomia de la UdL, el CIMMYT (Centre internacional de millora del panís i el blat) i de la Universitat de Buenos Aires, rebrà 500.000 dòlars (uns 366.000 euros) per proposar millores genètiques i de pràctiques agronòmiques que aconsegueixin reduir l'impacte negatiu que el clima del futur tindrà en el rendiment d'aquest cultiu.

Els científics auguren que tant l'augment de les temperatures com els cops de calor perjudicaran els dos components principals del rendiment: el nombre de grans per unitat d'àrea, i el pes dels mateixos, en un cultiu clau a Llatinoamèrica. De fet, el panís és la principal font d'aliment humà i animal en aquesta zona, a més de tenir una gran importància socioeconòmica i cultural. És també el principal conreu dels agricultors de baixos recursos, els quals, ubicats majoritàriament en les àrees tropicals i subtropicals, són els que patiran amb més força les conseqüències de les elevades temperatures.

El projecte de recerca de la UdL, que es desenvoluparà a les condicions temperades de les pampes argentines, les condicions tropicals i semitropicals de Mèxic i les mediterrànies de Catalunya, pretén determinar la variabilitat genotípica del panís enfront les altes temperatures, així com l'origen fisiològic de les mateixes. També estudiarà si algunes pràctiques agronòmiques, com ara la nutrició nitrogenada o l'aplicació de reguladors del creixement vinculats a l'etilè, poden mitigar l'efecte d'aquestes temperatures sobre la productivitat del cultiu.

Poder mantenir o millorar la productivitat del panís davant el canvi climàtic tindrà conseqüències positives tant a nivell ambiental com social, ajudant a la sostenibilitat del conreu i la millora dels recursos dels agricultors més modestos
Es tracta d'avançar en la millora genètica que permeti al panís tolerar-les sense que en surti perjudicat el seu rendiment potencial, així com optimitzar unes estratègies de maneig (estructura del cultiu, fertilització etc) que combinin alts nivells de productivitat amb baixos riscos de contaminació ambiental i, per tant, que ajudin a la sostenibilitat del conreu.

Poder mantenir o millorar la productivitat del panís davant el canvi climàtic, asseguren els investigadors, tindrà conseqüències positives tant a nivell ambiental com social. Un cop els resultats es posin en pràctica, podran ajudar a mantenir la seguretat alimentària de la regió i millorar els recursos dels agricultors més modestos.

El grup de Gustavo Slafer, format per 11 investigadors de diferents camps de la fisiologia de cultius, treballarà conjuntament amb científics del Grup d'Agronomia de la UdL, la Universitat de Buenos Aires i del CIMMYT. Tots tenen una àmplia experiència en estudis agronòmics del conreu del panís en regions mediterrànies, temperades i subtropicals..

MÉS INFORMACIÓ