26 de novembre de 2008

La UdL financia amb fons propis investigacions en producció i alimentació ecològica

. El lingüista lleidatà Joan Solà i Cortassa, serà investit nou honoris causa

Joan Solà, proper Honoris causa per la Universitat de Lleida
Joan Solà
La Universitat de Lleida destinarà 78.500 euros a quatre projectes de recerca en producció i alimentació ecològica. El Consell de Govern ha donat llum verda a la resolució parcial d'aquesta convocatòria específica que va ser aprovada per Consell de Govern el passat mes de maig i que és pionera a Catalunya. En una primera fase, seran finançats amb fons propis quatre projectes, que iniciaran o continuaran activitats de recerca de qualitat vinculades a l'avaluació de les propietats nutritives, organolèptiques (color, olor, sabor, textura), de composició o conservació de productes vegetals pròpies de les terres de Lleida -com ara oli, pomes, préssecs i peres-, el control de malalties en fruites (raïm, préssec i nectarines) produïdes amb tècniques d’agricultura ecològica, o la utilització de tècniques de cultiu amb encoixinats especialment adients per potenciar l’horticultura ecològica. Els projectes, de 3 anys de durada, rebran cadascun entre 7.500 i 8.800 euros per cobrir les inversions i les despeses de la recerca, així com el suport financer necessari per incloure en el projecte un becari predoctoral que, a més de participar en la investigació, es formarà específicament en tècniques relacionades amb l'agricultura ecològica.

Amb l'objectiu de promoure la recerca de qualitat en aquest àmbit i "l'esperit agroalimentari" de la UdL -ha dit el rector, Joan Viñas-, la Universitat preveu finançar més projectes vinculats amb la producció i l'alimentació ecològica, ja que algunes de les propostes que optaven a la convocatòria estan encara en fase d'avaluació. La valoració de totes elles l'han feta experts d'altres universitats i centres de recerca de l'Estat. Precisament ahir, el Govern català, va aprovar un Pla per promoure l'alimentació i l'agricultura ecològiques per al període 2008-2012 que inclou engegar i potenciar línies de recerca en aquest sentit. "La UdL -ha afegit Viñas- s'ha avançat, la qual cosa demostra l'aposta clara que fem en aquest àmbit".

. Honoris Causa

D'altra banda, el Consell de Govern ha aprovat distingir el lingüista lleidatà Joan Solà i Cortassa amb el doctorat honoris causa, a proposta del Departament de Filologia Catalana i Comunicació Audiovisual. Aquest catedràtic de Llengua Catalana de la Universitat de Barcelona està considerat com el més influent gramatòleg, sintactista, gramàtic i historiador de la lingüística catalana en actiu. Les seues contribucions als aspectes normatius de la gramàtica catalana, especialment en el camp de la sintaxi, seran properament publicades per l'Institut d'Estudis Catalans, del qual n'és membre des del 1999.

Solà va néixer a Bell-lloc d'Urgell l'any 1940. Al marge de la seua activitat acadèmica, compta amb una quarantena de llibres publicats i és col·laborador habitual de diferents mitjans de comunicació. Al 2003 va rebre la Medalla Narcís Monturiol de la Generalitat al mèrit científic i tecnològic i, dos anys després, el Govern català li va concedir la Creu de Sant Jordi.

. Finançament

Al Consell de Govern també s'ha informat sobre el finançament variable per objectius de les universitats públiques catalanes. La partida addicional prevista per al 2008 per al conjunt de les universitats passa de 50,9 milions d'euros a 20, mentre que la resta arribaria l'any vinent. El rector ha afirmat que aquesta retallada podria suposar tancar per primer cop el pressupost de la UdL amb dèficit, tot i que es farà el possible per a què això no passi.

. Internacional

Entre altres temes, el Consell de Govern ha aprovat la resolució de la 2na convocatòria del programa d'ajuts de la UdL per a la promoció d'activitats de mobilitat internacional durant el 2008, així com un conveni de col·laboració en l'àmbit de la biomedicina amb la Universitat de l'Estat d'Ohio (EUA).

MÉS INFORMACIÓ

Llistat d'honoris causa de la UdL