Les pedagogies antifeixistes tanquen el 'Peace not dead'

Amb tallers i xerrades, el cicle dona eines per dur la cultura de la pau a les escoles

tallerGC
Taller Curtcircuits al Món-tanca del cicle 'Peace not dead'. FOTO: Gestions Creatives
Abordar el conflicte i incorporar l'educació per la pau a la pràctica educativa és l'objectiu del cicle: Peace not dead. Què fem als centres educatius? La cultura de la pau a debat, que avui es clou a les dotze a la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida (UdL). El professor i investigador de la Universitat de Lleó, Enrique Javier Pérez Díez, serà el darrer convidat d'aquesta d'activitat organitzada conjuntament pel Grau d’Educació infantil en Gestions creatives, la unitat de Desenvolupament i Cooperació de la Universitat de Lleida (UdL) i la Coordinadora d'ONGD i AMS de Lleida.

Díez, doctor en Ciències de l'Educació, llicenciat en Filosofia i diplomat en Treball Social, pronunciarà la xerrada Pedagogies antifeixistes, títol que dona nom al seu darrer llibre. Partint de la premissa que la comunitat educativa no pot mantenir-se al marge davant l'auge i la normalització del neofeixisme, aquest expert en organització educativa, plantejarà alternatives, estratègies i propostes per avançar cap a un model de pedagogia antifeixista, inclusiva, democràtica, al servei del bé comú que qüestioni el model capitalista, neofeixista i neoliberal defensat per la ultradreta.

Peace not dead va començar el passat 13 d'octubre amb la presentació del projecte artístic col·lectiu 29 Mirades, a càrrec de la fotògrafa Mariona Roure, un recorregut virtual a través d'imatges i textos per 29 prohibicions que pateixen les dones a l'Afganistan des del retorn dels talibans al poder, com ara no poder treballar fora de casa, ser ateses per metges homes, estudiar, riure en veu alta, sortir de casa soles, vestir-se com vulguin o ser víctimes de lapidacions si són acusades d'adulteri. A 29 Mirades, va seguir-li una altra proposta cultural, el taller Curtcircuits al Món-tanca: maneres creatives d’interrompre el control de la mobilitat dels cossos, impartit pel col·lectiu d'artivistes Enmedio. Destinat a analitzar críticament l'espai públic mitjançant el projecte artístic Món-tanca, els participants en aquesta activitat van desplegar i muntar els sis diaris que formen el projecte i que, si s'uneixen, formen un mural de gran dimensions.

El cicle també ha reflexionat sobre la guerra a casa nostra, precisament el passat 2 de novembre -aniversari del bombardeig feixista de Lleida al 1937-, amb un recorregut per la ciutat a càrrec de l'historiador Joan Sagués, amb l'objectiu de reflexionarsobre la importància de conèixer i de saber què i per què va passar, "perquè això no torni a passar mai més, enlloc i contra ningú", explica el professor del Grau d’Educació infantil en Gestions creatives, Agustí Liñán.

Cécile Barbeito i Marina Caireta, formadores i investigadores a l'Escola de Cultura de la Pau de la Universitat de Barcelona, i Sònia Pérez, psicopedagoga i conflictòloga, han estat altres de les ponents de Peace not dead. En les seues conferències, van presentar, respectivament, pràctiques educatives per la pau que poden dur-se a terme a les escoles més enllà d'actes simbòlics com ara el Dia Escolar de la No-violència i la Pau, i com han d'abordar-se les violències masclistes quotidianes des de la perspectiva de gènere.