Benvinguda a les persones refugiades que estudien en universitats catalanes

Una d'elles cursa el màster d'enginyeria informàtica a la Universitat de Lleida

benvingudarefugiats2018
L'acte ha tingut lloc al Palau Robert. FOTO: Generalitat de Catalunya

El Palau Robert de Barcelona va ser l'escenari ahir a la tarda de l'acte de benvinguda institucional als 18 estudiants procedents del Líban que el mes passat van arribar a Catalunya per poder continuar els seus estudis. Tenen entre 18 i 31 anys i la majoria són de Síria, tot i que també provenen d'altres zones en conflicte.

Tots ells estan cursant graus o màsters a les universitats catalanes gràcies al Programa d'acollida d'estudiants refugiats impulsat per la Secretaria de Migracions, Igualtat i Ciutadania (SMIC) de la Generalitat conjuntament amb Nacions Unides -Alt Comissionat de les Nacions Unides per als Refugiats (ACNUR)-Líban, Agència de les Nacions Unides per als Refugiats Palestins a l’Orient Mitjà (UNRWA)- i amb la col·laboració de la Secretaria d’Universitats i Recerca i de les universitats catalanes. A la Universitat de Lleida hi està cursant el màster d'enginyeria informàtica un jove sirià.

La SMIC ha assumit el cost del viatge i d'estada i les universitats s'han fet càrrec de la matrícula i han triat els mentors perquè acompanyin els estudiants en la seua adaptació a Catalunya, mentre que de la cobertura sanitària se n'ha ocupat el Servei Català de la Salut i Assistència sanitària col·legial. Des de fa uns mesos, reben classes de llengua castellana -a través de la UOC- i de llengua catalana -mitjançant la Direcció General de Política Lingüística. De la cobertura sanitària se n'ha ocupat el Servei català de Salut i Assistència Sanitària Col·legial.

La selecció d'aquestes persones la van fer directament al Líban personal de l'ACNUR-Nord Àfrica i Orient Mitjà, de la Secretaria de Migracions i de les universitats.

L'acte de benvinguda va ser presidit pels consellers de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, i Empresa i Coneixement, Àngels Chacón. També hi van intervenir la rectora de la Universitat Autònoma de Barcelona, Margarita Arboix –en representació de les universitats públiques- i el rector de la Universitat Ramon Llull, Josep M. Garrell, per part de les privades, mentre que la lliçó inaugural va anar a càrrec de Lluís Recolons, investigador de Migrastudium.

També van assistir les 18 persones refugiades, mentors, famílies acollidores, així com representants de l'ACNUR i de les universitats. Pel que fa a la UdL, va estar representada per la vicerectora de Relacions Internacionals i Cooperació, Astrid Ballesta, i la professora de Dret Internacional i comissionada del rector pels refugiats, Núria Camps, que va estar acompanyada pel jove sirià.