Garrofa per millorar la conservació de la carn de porc i corder

Un projecte de la UdL demostra la seua utilitat en el pinso

corders ETSEA
Alguns dels animals de l'estudi / Foto: Diego Bottegal-UdL
Incorporar la polpa de garrofa a la dieta de porcs i corders ajuda a la posterior conservació de la seua carn, sense penalitzar el seu rendiment productiu ni afectar negativament a l'estat nutricional dels animals. Així ho demostra una recerca del departament de Ciència Animal de la Universitat de Lleida (UdL), en col·laboració amb el CITA d'Aragó, la Universitat de Saragossa i el grup bonÀrea Agrupa. El projecte Tanins condensats i vitamina E a la dieta per a millorar la vida útil de la carn de porc i corder (TANINVIT) s'ha finançat a través de l'Operació 01.02.01 de Transferència Tecnològica del Programa de desenvolupament rural de Catalunya 2014-2022.

La garrofa té un alt contingut en carbohidrats (oligosacàrids i polisacàrids) i polifenols com els tanins, considerats un potent antioxidant amb propietats antiinflamatòries. Els resultats del projecte TANINVIT han mostrat que es pot incloure fins a un 20% de polpa de garrofa a la dieta de porcs i corders, sempre que s'equilibrin les aportacions d'energia i aminoàcids amb altres ingredients del pinso.

"A més, en els porcs la utilització de garrofa ha modificat la conducta alimentària i ha reduït els comportaments agonístics abans del sacrifici", explica el professor de Producció Animal de la UdL Javier Álvarez. "Els suplements de vitamina E (300 UI/kg) les darreres sis setmanes d'engreix no han estat necessaris per optimitzar la qualitat físico-química de la carn de porc emmagatzemada en safates amb atmosfera modificada, mentre sí ha servit per a incrementar la vida útil de la carn de corder en aquestes condicions de conservació", afegeix.

L'objectiu de l'estudi és adaptar la nutrició animal en l'entorn mediterrani als principis d'economia circular i a una transició agroecològica del model productiu que fomenti l'obtenció de productes alimentaris de gran qualitat i respectuosos amb el medi ambient i el benestar animal. Els resultats formen part de la tesis doctoral de l'investigador en formació Diego Bottegal, del Programa Interuniversitari de Campus Iberus sobre Sistemes Eficients de Producció i Qualitat Agroalimentària, amb el suport del projecte Iberus Talent del programa d'investigació i innovació H2020 de la Unió Europea (acord de subvenció Maria Sklodowska-Curie No 801586).

Aquests i altres resultats de la recerca es divulgaran el proper dia 30 de novembre en una Jornada tècnica en línia emmarcada en el Pla Anual de Transferència Tecnològica del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya.
MÉS INFORMACIÓ:

Fitxa del projecte TANINVIT