Crue demana al Govern prioritzar la vacunació contra la Covid-19 del personal universitari

Els rectors i rectores volen reprendre la normalitat acadèmica el més aviat possible

Yuri Samoilov
FOTO: Yuri Samilov (by CC BY 2.0)

Crue Universitats Espanyoles – que aplega els rectors i rectores de 50 centres públics i 26 privats d'arreu de l’Estat - sol·licita al Govern central que inclogui al Personal Docent i Investigador (PDI) i el d'Administració i Serveis (PAS) entre els grups prioritaris en la campanya de vacunació front la Covid-19. L'entitat recorda que l'estratègia de vacunació a Espanya del Ministeri de Sanitat no té en compte a aquest col·lectiu entre els grups de població que rebran de manera progressiva aquests fàrmacs en els primers mesos de l'any.

Crue considera que el Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Sanitat hauria d’abordar aquesta qüestió que té com a finalitat recuperar com més aviat millor la normalitat acadèmica als campus universitaris espanyols.

L'associació  ha traslladat en sengles cartes dirigides als ministres de Sanitat, Carolina Darias, i d'Universitats, Manuel Castells, la petició que el personal de les institucions universitàries pogués participar d'aquesta campanya al costat dels docents de l'àmbit no universitari, als quals Sanitat sí ha inclòs en aquest procés d'immunització de la població espanyola.

En la primera versió de l'Estratègia de vacunació, Sanitat justificava que la priorització de la vacuna al PDI i PAS de les universitats no era rellevant perquè la protecció enfront de la malaltia podia obtenir-se mitjançant la formació en línia o bimodal. No obstant això, Crue recorda que, en aquest segon tipus de docència, la més estesa als campus espanyols aquest curs 2020-2021, és imprescindible que els docents imparteixin la formació des de l'aula, amb el que estan exposats al virus igual que qualsevol treballador en un espai tancat.

A més, existeix un elevat número de PDI que imparteix pràctiques acadèmiques i tallers en laboratoris universitaris als quals la vacuna els permetria desenvolupar la seua tasca docent sense interrupció i sense risc per a la seua salut i la de l'estudiantat.

Els rectors i rectores han defensat des de la irrupció de la Covid-19 la necessitat de reprendre la presencialitat a les aules perquè, majoritàriament, és senyal d'identitat en les universitats espanyoles. Amb aquest objectiu, les universitats han posat tots els mitjans materials i humans per a no renunciar a aquesta presencialitat, garantint l'assistència segura a les aules a l'estudiantat dels primers cursos i prioritzant les pràctiques.

Crue considera que "l'administració de la vacuna al personal universitari és una eina fonamental per a reforçar l'activitat docent, augmentar la seguretat als campus, normalitzar la vida universitària i protegir el dret a l'Educació".

Text: Comunicació Crue / Premsa UdL