L'avui d'Hiroshima i Nagasaki, en una exposició fotogràfica

Lucas Vallecillos s'apropa a les ciutats i als supervivents de l'únic atac atòmic de la historia

exposicio
L'exposició és podrà veure fins al 12 d'abril al Centre de Cultures. FOTO: UdL
Hiroshima i Nagasaki. Els únics atacs atòmics de la història, és el títol de l'exposició del fotoperiodista Lucas Vallecillos que, des d'avui i fins al 12 d'abril, es podrà veure a la planta -1 del Centre de Cultures del campus de Cappont de la Universitat de Lleida (UdL).

Les conseqüències devastadores del bombardeig de les dos ciutats japoneses l'agost de 1945 per part de l'exèrcit nord-americà, serveix de punt de partida a l'autor per retratar les Hiroshima i Nagasaki actuals i els supervivents d'aquella massacre que va segar la vida de més de 210.000 persones. Des de llavors, els efectes de les bombes han causat el mateix nombre de morts. Encara avui, mor gent per malalties causades per les radiacions, mentre que el patiment físic i psicològic continua per als supervivents i els seus descendents.

La mostra s'estructura en dos parts. D'una banda, “Testimonis” posa cara a aquell desastre amb el relat de vuit hibakusha (supervivents de la bomba atòmica), que expliquen com van viure el bombardeig i com aquell fet va marcar les seues vides.

De l'altra, “Hiroshima i Nagasaki avui”, és el retrat actual de les dos ciutats que viuen el present sense oblidar el passat i que s'han convertit en un exemple de superació. Aquesta sèrie d’imatges pretenen, segons Vallecillos, estimular un imaginari col·lectiu més modern, que transcendeixi certa estigmatització i les dramàtiques imatges en blanc i negre de 1945.

Lucas Vallecillos és llicenciat en Geografia per la Universitat de Barcelona i té un postgrau de fotoperiodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona on actualment hi imparteix classes de fotografia. Des de l’any 2000 treballa professionalment la fotografia de caire documental i independent. Les seues imatges i i reportatges es publiquen a mitjans com El País, El Mundo, El Periódico de Catalunya, Lonely Planet magazine, GEO, Daily Mail, Altair, NewYorker, National Geographic, Forbes, Newsweek, Ashahi Weekly, Cosmopolitan, GQ, Woman, La Reppublica, The Sunday Times entre altres.

És autor dels llibres: Castells i castellers (Lunwerg, 2011); La costa de Almería (Triangle Postals, 2007); Granada (Triangle Postals, 2006) i Castellers, (Edicions 62, 2006), i ha participat en diverses exposicions, com ara la realitzada al 2011 al Palau Robert de Barcelona amb motiu del llançament del llibre Castells i castellers i la col·lectiva Barcelona Sensacions. El 2015 va rebre el premi Pica d'Estats en la modalitat de premsa internacional per un reportatge sobre la Vall de Boí publicat a la revista japonesa Asahi Weekly.