El canvi climàtic pot avançar la verema fins a un mes en 50 anys

Segons una recerca de la Universitat de La Rioja i la UdL que es presenta a Grècia

vinyesestudiveremaUdL
Camp de vinyes a la DOCa Rioja / Foto: UniRioja
L'augment de temperatures derivat del canvi climàtic pot provocar un avançament de fins a 16 dies en la maduració del raïm en la Denominació d'Origen Qualificada (DOCa) Rioja d'aquí a l'any 2050 i de 31 dies al 2070. Així ho assenyala un estudi realitzat per investigadors de la Universitat de la Rioja i de la Universitat de Lleida (UdL), que es presenta en el 21è congrés internacional GiESCO (Group of international Experts for Cooperation on Vitivinicultural Systems). La trobada se celebra a Tessalònica (Grècia) fins el 28 de juny.

L'estudi, titulat Impacts of the projected changes in temperature under scenarios of climate change on vaig venir phenology of three xarxa varieties cultivated in Rioja (Spain), analitza l'efecte potencial del canvi climàtic sobre la fenologia i la composició del raïm de les varietats Ull de llebre, Garnatxa i Carinyena (Mazuelo en castellà) conreades en la DOCa Rioja.

La catedràtica de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la UdL, Concepció Ramos, i el catedràtic de la Universitat de La Rioja, Fernando Martínez de Tota, han realitzat una projecció de l'augment de temperatures sota dos dels escenaris d'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle establerts pel Panell Intergovernamental sobre Canvi Climàtic de Nacions Unides (IPCC): l'RCP4.5 (escenari d'estabilització d'emissions) i l'RCP8.5 (escenari amb un nivell molt alt d'emissions).

En un escenari d'estabilització de les emissions, les anàlisis preveuen un avançament de 8 i 12 dies en la maduració de l'Ull de llebre per al 2050, depenent de la zona en la qual es localitzi la vinya. Les projeccions per a 2070 parlen d'entre 11 i 17 dies d'avançament. Si les emissions no s'estabilitzen i el nivell arriba a ser molt alt, la maduració del raïm pot avançar-se entre 13 i 16 dies per a 2050 i aconseguir els 20 a 31 dies d'avançament al 2070. Així, la maduració de l'Ull de llebre es completaria entre finals d'agost i principis de setembre.

A més, l'estudi prediu un avançament en les dates de floració i verol (coloració) del raïm per a les tres varietats estudiades, sent major l'avanç en les zones càlides que en les fredes. La composició del raïm també sofriria canvis, aconseguint abans el grau probable requerit, amb un desacoblament entre els antocians -pigments hidrosolubles- i els sucres i amb una menor acidesa causada per l'augment de les temperatures.

Davant aquestes previsions, els investigadors consideren interessant estudiar i desenvolupar noves tècniques vitícoles de maneig de la vegetació amb l'objectiu de retardar la maduració perquè, sota les condicions climàtiques futures, els raïms madurin a temperatures similars a les actuals. En aquest sentit, proposen tècniques com la poda tardana, la retallada severa dels pàmpols i la poda mínima, que permeten retardar la maduració del raïm entre 15 i 20 dies. Una altra possibilitat que plantegen és el forçat d'una nova brotada de les gemmes.

Text: Comunicació UniRioja / Premsa UdL