Els Vilars, sota l'objectiu de TVE

El programa 'La Aventura del Saber' dedica tres capítols al jaciment

Vilars-UdL2015
Vista aèria del jaciment ibèric Foto: GIP-UdL

El programa de divulgació científica La Aventura del Saber, de La 2 de Televisió Espanyola (TVE), dedica tres capítols a la fortalesa dels Vilars d'Arbeca, on des de fa dècades treballa el Grup d'Investigació Prehistòrica (GIP) de la Universitat de Lleida (UdL). L'equip de rodatge ha estat gravant durant tota aquesta setmana tant al jaciment iber com als laboratoris de la UdL on s'analitzen les restes arqueològiques.

En total, TVE dedicarà tres capítols de la sèrie de documentals El Túnel del Tiempo als Vilars. El primer episodi dedicat als Vilars -encara sense data d'emissió- descriurà la fortalesa, la cronologia i la singularitat del seu sistema defensiu. Al segon tindrà protagonisme l'entorn paisatgístic, l'element de l'aigua i les fosses inundables de la fortalesa i el pou cisterna, amb les recents troballes de restes de peixos marins que han posat al descobert les relacions comercials amb la costa. En el tercer es tractarà del sistema defensiu i les possibles raons per les quals els ibers van abandonar aquest assentament.

Amb els seus més de 20 anys d'emissió, La Aventura del Saber és un dels programes amb més tradició i prestigi de la televisió estatal. Per la sèrie El Túnel del Tiempo han desfilat alguns dels jaciments arqueològics més importants, com Los Millares (Santa Fé de Mondújar, Almeria), Numància (Garay, Sòria), Campo Lameiro (Pontevedra)o l'Illeta dels Banyets (El Campello, Alacant). De Catalunya s'han emès varis capítols dedicats als jaciments neolítics de la Draga (Banyoles, Girona) i les Mines de Can Tintoré (Gavà, Barcelona).

L'equip de TVE, amb Emili Junyent / Foto: GIP-UdL