Estadística espaciotemporal aplicada a la salut, l'agricultura i el medi ambient

Un congrés amb experts d'arreu del món a la UdL aborda els darrers avenços en aquest camp

congres mates
El congrés té lloc al Saló Víctor Siurana / FOTO: UdL
Promoure el desenvolupament i l'aplicació de mètodes estadístics espaciotemporals en àmbits relacionats amb el medi ambient, l'agricultura i les ciències de la salut, que ens poden ajudar a conèixer millor, prevenir o gestionar epidèmies, incendis o el canvi climàtic, entre d'altres, és l'objectiu del 10è Congrés internacional de modelització espaciotemporal que se celebra a la Universitat de Lleida (UdL) des de dimecres i fins avui.

Aquesta trobada, organitzada enguany per professorat de la UdL i de la Universitat Jaume I de Castelló, pretén donar a conèixer els darrers avenços en aquest àmbit entre la comunitat científica mundial. Així, el Congrés reuneix una vuitantena de científics, majoritàriament matemàtics, de diversos països d'Europa, Austràlia i els Estats Units. Entre aquestes persones, primeres figures mundials en els anomenats 'processos puntuals' (mecanismes aleatoris que generen punts a 'espai) així com en geoestadística, com ara els australians Adrian Baddeley i Noel Cressie, els anglesos Peter J. Diggle i Marian Scott o l'estatunidenc, Alan Gelfand, que s'encerreguen de les ponències plenàries.

Entre els temes que s'estan abordant aquests dies hi trobem l'aplicació de diferents models espaciotemporals per a la predicció del rendiment dels cultius, per al mapatge de malalties, per detectar el canvi climàtic, per avaluar els riscos d'incendis forestals, per al disseny i anàlisi d'enquestes de prevalença de malalties tropicals desateses, per a la predicció espaciotemporal dels fluxos globals de diòxid de carboni a la superfície de la Terra, entre molts d'altres.

A la UdL, el grup de Criptografia i Graphs és el que fa recerca en aquest camp. El professor de l'Escola Politècnica Superior, Carles Comas, membre del grup i coorganitzador del congrés, explica que actualment estan treballant en una eina matemàtica per determinar el risc i la incidència d'accidents d'animals silvestres a les carreteres catalanes.

MÉS INFORMACIÓ:

Programa del 10th International Workshop on Spatio-Temporal Modelling