Estudi pioner per determinar la infecció per clamídia en menors de 25 anys

Pretén arribar a 2.500 joves sexualment actius

grup_recerca_urgencies_red_IRB-UdL
Grup de recerca en urgències / Foto: IRBLleida

Investigadors de l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida) i de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida (HUAV) han iniciat un projecte pioner a l'Estat espanyol per determinar la prevalença d'infecció per clamídia (Chlamydia Trachomatis) en joves de 18 a 25 anys sexualment actius. Liderada pel també professor de la Facultat de Medicina de la UdL Oriol Yuguero, aquesta recerca compta amb un finançament de 50.000 euros de la Diputació de Lleida i es porta a terme al Servei d'Urgències de l'HUAV.

L'estudi pretén diagnosticar la infecció i facilitar el tractament antibiòtic, evitar l'aparició de complicacions en població jove (sobretot de les relacionades amb la infertilitat), i reduir en un 5%, en el termini de 5 anys, la incidència de la infecció en pacients asimptomàtics. Els investigadors esperen arribar a uns 2.500 joves, als que conviden a anar al Servei d'Urgències de l'HUAV entre l'octubre de 2017 i el juliol de 2018, a fer-se un test d'orina. Si el resultat és positiu, es comunicarà al pacient i se li proporcionarà el tractament.

Segons dades del Centre d'Estudis Epidemiològics sobre les Infeccions de Transmissió Sexual i Sida de Catalunya (CEEISCAT), probablement prop del 20% dels joves de 18 a 25 anys sexualment actius estan infectats per clamídia sense saber-ho, ja que algunes de les infeccions no presenten símptomes. La seua incidència ha augmentat els darrers 20 anys, fins a convertir-se en una de les infeccions emergents més rellevants.

Les mateixes dades del CEEISCAT assenyalen que l’any 2014 es van declarar 900 casos a Catalunya. Aquest tipus d’infecció es cura mitjançant tractament antibiòtic. En el cas de la no detecció i tractament, la infecció té conseqüències importants, entre elles, la infertilitat, principalment la femenina. "Esperem que aquest projecte pioner serveixi de referent per a la seua implantació a l'Estat espanyol i que previngui l'aparició d'aquesta infecció", ha explicat Yuguero.

Text: Comunicació IRBLleida / Oficina de Premsa UdL