Possible diana per combatre el fetge gras no alcohòlic

Una recerca on participa la UdL identifica una proteïna protectora, la Mitofusina 2

recerca fetge gras
Gràfic de l'article que evidencia diferències entre un fetge sa i un afectat per càncer
Una recerca internacional en la què han participat investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) i l'IRBLleida ha descobert una possible diana terapèutica per combatre el fetge gras no alcohòlic, la malaltia hepàtica més comuna a tot el món i per la qual no existeixen medicaments. L'estudi, liderat per l'Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona i publicat a la revista Cell, afirma que la proteïna Mitofusina 2 (Mfn2) pot ser un factor que protegeix contra aquesta malaltia.

El fetge gras no alcohòlic  comporta una sèrie d'afeccions amb diferent grau de severitat, caracteritzades per l'acumulació de greix a les cèl·lules. L'espectre clínic va des de l'esteatosi simple (grassa aïllada) i l'esteatohepatitis (amb inflamació) fins a la cirrosi i el càncer. Una de les formes més greus és l'esteatohepatitis no alcohòlica (NASH), en la que s'han centrat els investigadors.

Amb experiments en ratolins han demostrat que els pacients afectats per NASH mostren una disminució dels nivells de Mitofusina 2, inclús en etapes inicials, i que aquesta reducció porta al desenvolupament de la malaltia, tal com que passa en humans. L'equip encarregat de l'estudi ha aconseguit una notable millora en ratolins afectats per NASH a l'augmentar els nivells d'aquesta proteïna utilitzant adenovirus, és a dir, virus modificats per expressar proteïnes artificialment i intervenir en la seua expressió. En aquests moments estudien les diferents vies que permetin augmentar els nivells de mitofusina 2, sense generar efectes secundaris.

El catedràtic de la Facultat de Medicina de la UdL Reinald Pamplona i la professora Mariona Jové han participat en la recerca encapçalada per Antonio Zorzano, de l'IRB Barcelona. Amb ells també han treballat professionals de l'Institut d’Investigació Sanitaria Pere Virgili de Reus,  la Universitat Rovira i Virgili, la Universitat de Barcelona, la Universitat de Lisboa, la Universitat  d'Örebro (Suècia), la Universitat Åbo Akademi (Finlàndia), la Universitat de São Paulo (Brasil), l'Institut de Salut Carlos III, l'Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge, el VTT Technical Research Center de Finlàndia, el Nestlé Institute of Health Sciences (Suïssa) i el Sanford Burnham Prebys Medical Discovery Institute (Estats Units).

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ:

Article Deficient endoplasmic reticulum-mitochondrial phosphatidylserine transfer causes liver disease