Infermeria i Fisioteràpia preveu oferir pràctiques al seu alumnat als campaments sahrauís

Professorat del centre de la UdL forma estudiantat a Tindouf des del 2019

sahara
Professores de la FIF amb representants del govern sahrauí. FOTO: FIF
La Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia (FIF) de la Universitat de Lleida (UdL) preveu oferir pràctiques als campaments de refugiats sahrauís a Tindouf (Algèria) al seu alumnat. Tres professores del centre van visitar aquests dies la zona acompanyades d'una representant de Sàhara Ponent en el marc d'un projecte sanitari d'aquesta ONG lleidatana.

L'objectiu d'aquesta visita és promoure un conveni de pràctiques per a l'estudiantat dels graus d'Infermeria i Fisioteràpia de la UdL en hospitals i centres sanitaris que desenvolupen activitat assistencial a la capital, Rabuni, a la wilaya d'Auserd i els centres d'atenció primària de les daires.

Així, durant aquests dies la delegació de la FIF va entrevistar-se amb representants del govern sahrauí, la ministra de Salut Pública, Jira Bulahi, i el governador d'Auserd, Mohammed Chej. També van fer un recorregut per diferents centres hospitalaris, acompanyades dels seus responsables d'Infermeria, als quals se'ls va lliurar el material sanitari que la FIF havia recollit a inicis de desembre tant al campus de Lleida com al d'Igualada.

Finalment, Carme Campoy, Ana Lavedán i Laura Martínez van visitar l'Escola d'Infermeria de Smara per reunir-se amb el professorat i avançar així en la cooperació entre els dos centres.

Durant aquest viatge, s'han reprès les classes presencials adreçades als estudiants de fisioteràpia sahrauís, dutes a terme a l'Hospital Nacional de Rabouni, que s'havien iniciat el sembre de 2019 però que es van haver de suspendre el març de 2020 a causa de la pandèmia.

Aquesta formació en fisioteràpia i en ortopèdia a estudiants sahrauís, s'emmarca en un projecte de cooperació engegat al 2017 per la UdL amb la Universitat Complutense de Madrid, l'Escola d'Infermeria de Smara, el Ministeri de Salut Pública de la RASD i el Comitè d'Ortopèdia de la Creu Roja Internacional.

"El balanç general del viatge ha estat molt positiu. L'acollida del poble sahrauí ha estat excel·lent i s'ha posat de manifest l'interès mutu en obrir aquests espais d'intercanvi que permeten créixer i millorar el desenvolupament competencial dels estudiants de ciències de la salut dels dos països, així com del professorat", expliquen les professores.  "S'obre doncs, un nou projecte de cooperació, una aposta de la UdL per contribuir no només a la generació del coneixement i de la seua transferència, sinó que aquesta esdevingui un recurs per assolir l'equitat i reduir les desigualtats en salut i oferir, al mateix temps, una formació sensible a la transformació i el compromís social", afegeixen.