Investigadors de l'ETSEA reclamen millors protocols de seguretat en incendis forestals

Les víctimes mortals es mantenen en les tres últimes dècades, segons un estudi

masterincendisforestalsUdL
Exercici de crema controlada del Masterfoc Foto: Domingo Molina - UdL
La mitjana de víctimes mortals en incendis forestals a l'Estat espanyol no ha baixat en les últimes tres dècades malgrat els protocols de seguretat i les inversions en mitjans, segons un estudi realitzat per investigadors de l'Escola Tècnica d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la Universitat de Lleida (UdL), recentment publicat a la revista Human and Ecological Risk Assessment. Entre 1980 i 2010, les bases de dades oficials comptabilitzen 241 morts (169, participants en les tasques d'extinció) i 1.670 ferits. La ràtio de víctimes per 100.000 hectàrees de terreny cremades a Espanya multiplica per quatre la dels Estats Units (4,5 per 0'91), segons recull el treball, que reclama establir nous enfocaments per augmentar la seguretat tant dels bombers com de la població civil.

Una de les claus, segons els investigadors de l'ETSEA Adrià Cardil i Domingo Molina, és reduir els atrapaments, que representen el 46,2% dels casos amb víctimes mortals als cossos d'extinció d'incendis i el 50% entre els civils. Als Estats Units, aquest percentatge és del 14%. Per això, proposen fer entrenaments amb foc en cremes controlades. "Podria ser una opció per capacitar el personal en casos d'incendi reals, ajudant-los a superar les dificultats de comunicació a causa del soroll procedent de la crema de la vegetació", asseguren. També advoquen per implementar una gestió de boscos més acurada "que redueixi el potencial dels incendis i, per tant, la probabilitat de baixes".

L'estudi de la UdL revela que el 95% de les víctimes mortals que provoquen els incendis forestals es registren en focs de més de 100 hectàrees, sense comptar les baixes aèries. Un altre factor a tenir en compte és la temperatura ambiental, ja que el 60% dels que perden la vida atrapats per les flames ho fan en dies de climatologia extrema (més de 20ºC i 850 hectopascals de pressió atmosfèrica), malgrat que aquests només representen el 5,15% de la temporada d'incendis, entre els mesos de juny i setembre.

L'article de Cardil i Molina també analitza les dades per regions, destacant que Catalunya i la Comunitat Valenciana concentren el 34,9% dels bombers morts en els incendis forestals del període estudiat, tot i que la superfície cremada només representa el 15,8% del total espanyol. En aquest sentit, els autors subratllen que el percentatge de víctimes és superior a les comunitats autònomes que tenen centralitzades les emergències respecte a les que tenen un sistema forestal exclusiu.

Segons les dades del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient referents a l'any 2014, fins el 30 de novembre s'han registrat 9.648 incendis forestals, que han arrasat 6.148 hectàrees. Al 2013, 10.626 focs van devastar 58.985 hectàrees arreu del territori espanyol.

Resum de l'article Factors causing victims of wildlands fires in Spain