L''Anatomia d'un genocidi', en una conferència simultània a 40 universitats de l'Estat

La relatora especial de l'ONU pels drets humans a Palestina es podrà escoltar en línia a la UdL

Francesca Albanese
Francesca Albanese. IMATGE: @UN_SPExperts
Anatomia d'un genocidi és el títol del darrer informe de la relatora especial de Nacions Unides sobre la situació dels drets humans als territoris palestins ocupats des de 1967 on Francesca Albanese conclou que "existeixen motius raonables per creure que s'ha assolit el llindar que posa de manifest la comissió del delicte de genocidi contra els palestins a Gaza", ja que "la magnitud de l'assalt d'Israel, les condicions de vida destructives que ha infligit", l"es crides a l'aniquilació violenta" i "la retòrica deshumanitzant d'alts responsables militars i governamentals israelians", "revelen la intenció de destruir físicament els palestins com a grup".

En aquest informe, que va ser presentat al Consell de Drets Humans de l'ONU el passat 26 de març, la relatora afirma que el genocidi d'Israel és una etapa més en l'escalada d'un procés colonial d'esborrament del poble palestí -demogràficament, culturalment, econòmicament i políticament- que dura més de 70 anys, i acusa la comunitat internacional de permetre-ho, ja sigui per la seua inacció o per la seua complicitat.

El contingut d'Anatomia d'un genocidi serà el tema central de la conferència d'Albanese: La Universitat contra el genocidi que demà, 10 d'abril, a les 12h del migdia es retranmsmetrà en streaming en 50 sales de 40 universitats d'arreu de l'Estat, entre elles la Sala de videoconferències del Centre de cultures i cooperació transfronterera de la Universitat de Lleida (UdL). L'acte a la UdL s'iniciarà a les 11.45h amb la presentació de Núria Camps, vicerectora de Compromís social, igualtat i cooperació.

Les altres universitats on es podrà seguir la intervenció de la relatora són fins ara: A Corunya, Alacant, Almeria, Autònoma de Barcelona, Autònoma de Madrid, Barcelona, Carlos III Madrid, Cadis, Castella-La Manxa, Complutense de Madrid, Girona, Granada, les Illes Balears, Jaén, Jaume I de Castelló, La Laguna, Las Palmas de Gran Canària, Lleó, Màlaga, Múrcia, UNED, Oviedo, Pablo de Olavide (Sevilla), País Basc/Euskal Herriko Unibertsitatea, Politècnica de Catalunya, Politècnica de Madrid, Pompeu Fabra, Pública de Navarra, La Rioja, Salamanca, Santiago de Compostel·la, València, Valladolid, Vigo i Saragossa. A la Universitat de Sevilla estan pendents de trobar un nou espai davant el veto de la Facultat de Dret.

La xerrada de la Francesca Albanese, que serà en castellà, ha estat organitzada per la Red Universitaria por Palestina. En ella s'abordarà la situació a Gaza i Cisjordània des de la perspectiva del Dret internacional i les seues repetides violacions en aquests territoris. El seu objectiu és "que permeti discutir què fer i com fer-ho per complir com a integrants de la comunitat universitària amb l'obligació moral, legal i política que tota societat ha d'assumir davant d'una situació com aquesta", expliquen els organitzadors de l'acte, que insten els universitaris d'arreu de l'Estat a exigir a la Conferència de Rectors de les Universitats espanyoles (CRUE) i al Ministeri de Ciència, innovació i universitats que "revisin, suspenguin o cancel·lin els acords i projectes de cooperació amb empreses i institucions de l'Estat d'Israel mentre no es posin fi a les massacres, la política d'apartheid, l'expansió de l'ocupació i totes les violacions del dret internacional que tot això suposa".