La Càtedra Abel Martínez Oliva guardona tres treballs de recerca

De batxillerat, grau i màster que optaven al Premi Educació i Adolescència

Esther Vargas CC BY-SA 2.0
Les xarxes socials centra d'un dels treballs premiats. FOTO: Esther Vargas (CC BY-SA 2.0)
Un treball de recerca de batxillerat (TdR) sobre 'l'addicció' a Instagram, un de final de grau (TFG) dirigit a famílies amb adolescents d'alta i màxima complexitat, i un de final de màster (TFM) sobre la situació educativa dels joves tutetals, han estat els guanyadors de la quarta edició del Premi educació i adolescència de la Càtedra educació i adolescència 'Abel Martínez Oliva' de la Universitat de Lleida (UdL) al que enguany hi han optat un total de 18 recerques.

“Per què estem tan enganxats a Instagram?” de l’alumna de l’Escola Vedruna de Tàrrega, Berta Culleré Huguet, ha estat el millor TdR presentat i rebrà un premi de 500€. Aquesta recerca analitza quins són els motius que porten a més de mil milions de persones d’arreu del món a connectar-se aquesta xarxa social amb tanta assiduïtat El jurat, integrat per membres de l’equip de treball de la Càtedra ha valorat positivament tant l’abordatge de la temàtica tractada com el plantejament estructurat dels continguts.

D'altra banda, el TFG “El meu món et necessita: Programa d’educació parental dirigit a famílies amb fills/es adolescents de centres educatius d’alta i/o màxima complexitat”, ha estat el guanyador en aquesta categoria, dotada amb 1.000€. La seua autora, la graduada en Educació Social per la UdL, Marta Molina Estrada, ha elaborat un programa educatiu adreçat a nuclis familiars amb fills i filles d'entre 10 i 14 anys escolaritzats en centres d’alta i/o màxima complexitat. El jurat ha considerat que la recerca contribueix a promoure l'estudi i els coneixements relacionats amb l'etapa adolescent, així com les bones pràctiques educatives.

Finalment, Judit Rabassa Parés, graduada en Pedagogia a la Universitat de Barcelona ha estat la guanyadora del premi al millor TFM amb “La situació educativa dels i de les adolescents tutelats pel sistema de protecció a la infància en els Instituts d’Educació Secundària”. La recerca, premiada amb 1.500€, identifica les necessitats d’atenció i de suport associades als processos d’escolarització de l’alumnat d’ESO tutelat, tot plantejant elements de millora i reptes per orientar la pràctica del professorat. El jurat ha destacat que és un treball molt complet, en abordar buits de coneixement i amb una gran capacitat divulgativa.

Els Premis Educació i Adolescència tenen com a finalitat reconèixer l’excel·lència de treballs de recerca de batxillerat, de final de grau i màster relacionats amb les línies de la Càtedra Abel Martínez Oliva (aplicabilitat a la recerca, veus de l’adolescència, pràctiques basades en evidències científiques, educació  formal i educació no formal) i dedicats a alguna de les seues temàtiques prioritàries (convivència en els centres educatius, promoció de la salut, adolescència i família, tecnologies de la informació i de la comunicació). Es tracta d'un guardó "que vol fomentar vocacions pedagògiques i reconèixer els treballs de l’estudiantat que comportin una millora de la pràctica educativa en l’etapa adolescent", explica la directora de la Càtedra, Maria Àngels Balsells.

Les persones que hagin superat els seus TdR, TFG i TFM durant el curs 2020-2021 i que estiguin interessades a optar a la V edició dels premis ja poden presentar-se.  Totes les convocatòries estan obertes. Mentre que la de TdR es tancarà el proper 30 de juny, les de TFG i TFM no ho faran fins al 30 d’octubre del 2021.

MÉS INFORMACIÓ:

Premi educació i adolescència