La Càtedra Abel Martínez Oliva guardona tres treballs de recerca

De batxillerat, grau i màster que optaven als Premis Educació i Adolescència

catedrapremis
Dos dels premiats amb la directora de la càtedra. FOTO: FEPTS-UdL
Un treball de recerca de batxillerat (TdR) i un de final de grau (TFG) sobre els Centres residencials d'acció educativa -institucions que acullen infants i joves en risc d’exclusió social-, i un treball de final de màster (TFM) al voltant de la música com a estratègia educativa per desenvolupar l'autoestima en adolescents, han estat els guanyadors entre els 28 que optaven als V Premis educació i adolescència de la Càtedra educació i adolescència 'Abel Martínez Oliva' de la Universitat de Lleida (UdL).

Els Centres Residencials d’Acció Educativa: Estigma o desinformació?, de l'alumne de Institut Manuel de Montsuar de Lleida, Daniel Navas, ha estat el millor TdR presentat i rebrà un premi de 500€. Aquesta recerca, tutoritzada per Marta Chavarriga Gassol, posa damunt la taula la desinformació i els prejudicis que sobre aquests centres hi ha en la societat i proposa millores per la visibilització positiva del jovent tutelat, tot fent una crida a la societat per un canvi de percepció. El jurat, integrat per membres de l’equip de treball de la Càtedra, ha valorat l'alta capacitat divulgativa de l'estudi.

D'altra banda, el TFG Guia de bones pràctiques: El desenvolupament positiu dels/les adolescents en Centres Residencials d’Acció Educativa, realitzat per Íngrid Simó Cunillera, graduada en Educació Social per la UdL, i tutoritzat per M. Àngels Balsells Bailón, és el treball guanyador de la modalitat i rebrà 1.000€ de premi. El jurat ha destacat la visió crítica i argumentada d'aquesta guia, així com l'aportació estratègies innovadores com ara l’acompanyament a professionals d'aquestes centres.

Finalment, Miquel Sangüesa Font, Màster universitari de recerca en educació de la Universitat Autònoma de Barcelona, ha estat el guanyador en la categoria de TFM, premi dotat amb 1.500€. L’educació a través de les arts com a estratègia pel desenvolupament de l’autoestima en adolescents: investigació acció, la música com a eina transformadora, és una investigació-acció sobre l’autoestima d’adolescents de Programes de Formació Inicial mitjançant un projecte d’educació a través de les arts, concretament a partir de la música. El jurat en remarca la visió crítica, creativa i original del treball, així com l'aportació de noves metodologies vinculades a les arts.

Avui aquesta tarda es lliuren els guardons a  la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL, amb la directora de la Càtedra, M. Àngels Balsells Bailón, la degana del centre, Maria Pau Cornadó Teixidó i la directora adjunta dels Serveis Territorials d'Educació a Lleida, Maria Teresa Codina Badia. Els guanyadors i la guanyadora dels premis, participaran a més en una taula redona que versarà sobre experiències excel·lents per a la promoció del desenvolupament positiu adolescent.

Els Premis Educació i Adolescència tenen com a finalitat reconèixer l’excel·lència de treballs de recerca de batxillerat, de final de grau i màster relacionats amb les línies de la Càtedra Abel Martínez Oliva (aplicabilitat a la recerca, veus de l’adolescència, pràctiques basades en evidències científiques, educació  formal i educació no formal) i dedicats a alguna de les seues temàtiques prioritàries (convivència en els centres educatius, promoció de la salut, adolescència i família, tecnologies de la informació i de la comunicació). Es tracta d'un guardó "que vol fomentar vocacions pedagògiques i reconèixer els treballs de l’estudiantat que suposin una millora de la pràctica educativa en l’etapa adolescent", explica la directora de la Càtedra, M. Àngels Balsells.

Les persones que hagin superat els seus TdR, TFG i TFM durant el curs 2021-2021 i que estiguin interessades a optar a la VI edició dels premis podran presentar els seus treballs del 31 de gener al 27 de juny de 2022, pel que fa als TdR, i del 4 d'abril al 24 d'octubre, quant a TFG i TFM.

MÉS INFORMACIÓ:

Premis Educació i Adolescència