La Càtedra Màrius Torres publica l'epistolari entre Viladot i Vallverdú

Una setantena de cartes i més de vuit-centes notes a cura de Joan Ramon Veny-Mesquida

VILADOTVALLVERDU
D'esquerra a dreta: Josep Vallverdú, Guillem Viladot, Leandre Cristòfol, Ton Sirera i Francesc Porta al Pilar de l'Almenara (1967). FOTO: Fundació Lo Pardal.
Són 72 cartes que entre 1957 i 1991 van escriure's Guillem Viladot i Josep Vallverdú i, 4 més, que l'artista agramuntí dirigí a l'Eloi, el fill d'en Vallverdú, les que recull l'Epistolari V-Λ. Les cartes entre Josep Vallverdú i Guillem Viladot. Demà, aquest llibre publicat per Pagès Editors a la col·lecció Meridians (volum 4) de la Càtedra Màrius Torres de la Universitat de Lleida (UdL) es presenta a la Facultat de Lletres, en presència d'un dels seus protagonistes, l'escriptor, Josep Vallverdú.

L'edició del volum ha anat a càrrec del professor de la UdL i director de la Càtedra, Joan Ramon Veny-Mesquida, que s'ha encarregat de l'estudi introductori, la recerca i la transcripció de les cartes que es conservaven, així com de les anotacions -més de 800- per explicar el context i el contingut de cada missiva entre "els dos escriptors catalans més importants de la segona meitat del segle XX", explica.

El títol, escollit per Veny, parteix d'un dels poemes del Poema de l'home de 1963 de Viladot, Z llibertat Z, on hi apareix V camí Λ. Per al filòleg, la coincidència de les dos V, inicials dels seus cognoms, i el camí que els uneix amb el carteig, eren un bon títol pel llibre i al mateix temps esdevenen un símbol dels seus tarannàs. La V per Vallverdú, més mesurat, irònic i flegmàtic; i la Λ, per Viladot, més heterodox, mordaç i arrauxat, afegeix.

A través de les cartes es poden resseguir els esforços dels dos amics pel progressiu restabliment de la cultura catalana a Ponent, però sobretot, i encara més important, per la recuperació de la consciència de catalanitat com a col·lectivitat, explica el curador de l'espistolari. "Les cartes tenen un indubtable interès –històric, literari, personal– i representen una aportació molt original a la història cultural del país, en tant que les signen dos individus que l'estan vivint com a testimonis, que l'estan fent com a protagonistes i que, a partir d’un determinat moment, saben que l’estan fent", conclou.

Aquest llibre, del qual se'n va poder fer un tast el passat 23 de maig a Cal Viladot (Agramunt), és una nova contribució de la Càtedra a la commemoració enguany del centenari del naixement de l'escriptor, després de la digitalització del seu llegat -40.000 pàgines entre llibres, mecanoscrits i manuscrits-, la traducció i publicació en anglès de la seua novel·la Ruth a l'editorial britànica Fum d'Estampa, la propera publicació del Poema de l'home. I: Z-Z, II: MMITT; III: TOT, o el Simposi sobre l'escriptor que ha de celebrar-se l'octubre vinent a la UdL.

A més de Vallverdú i Veny, a la presentació també hi seran el director de la Fundació Lo Pardal, Pau Minguet, el vicerector de Cultura i Extensió Universitària de la UdL, Joan Busqueta, i el delegat dels serveis territorials del Departament de Cultura, d'Albert Turull.