La Jornada Geogràfica de Recerca aplega una norantena d'alumnes de Batxillerat

Dedicada al canvi climàtic, s'hi lliuren premis als millors 'recercadors' i als 'olímpics' en aquesta disciplina

jornadageografia
L'alumnat premiat amb professorat de batxillerat i de la UdL. FOTO: UdL
El canvi climàtic i els reptes que plantegen les seues conseqüències ha estat l'eix de la IV Jornada Geogràfica de Recerca que enguany ha aplegat una norantena d'alumnes de Batxillerat a la Sala d'actes del rectorat de la Universitat de Lleida (UdL).

Organitzada per la secció de Geografia de la UdL, l'equip ICE-UdL Geografia en Xarxa i el Col·legi de Geògrafs de Catalunya amb l'objectiu d'apropar continguts d'aquesta disciplina i promoure'n l'interès entre el jovent preuniversitari, aquesta ha estat la temàtica de la conferència de Javier Martín Vide, catedràtic de Geografia física de la Universitat de Barcelona i expert en climatologia, així com dels treballs que optaven als Premis de Georecerca, creats ara fa quatre anys per la UdL per estimular l'esperit investigador entre l'alumat d'ESO i Batxillerat.

La jornada s'ha iniciat amb la fase local de l'Olimpíada de Geografia, on hi han participat 88 alumnes de 2n de Batxillerat d'onze instituts de Lleida, Tàrrega, Balaguer, Mollerussa, Igualada i Andorra. Els tres millors classificats: Pau Corderas Sampedro (INS Nàrius Torres), Marta Cerrada Torres (INS La Serra de Mollerussa) i Juan Unai de Vega Romero (INS Joan Oró), participaran en la fase estatal de la competició que tindrà lloc a Sevilla els propers 3 i 4 de maig. A més, el primer tindrà la matrícula gratuïta de primer si cursa un grau a la Facultat de Lletres de la UdL.

Durant la jornada, també s'han lliurat els Premis de Georecerca als millors treballs d'alumnat de 2n de Batxillerat. Enguany hi optaven 17 petites recerques relacionades amb el canvi climàtic abordades des d'una perspectiva perspectiva geogràfica i de proximitat que havien de plasmar-se en un pòster i un vídeo d'un minut de durada.

El primer premi se l'han endut l'alumna de l'Institut Almatà de Balaguer, Jordina Farràs Garsaball, amb La variació de la freqüència de reg en la pagesia de Térmens degut a la sequera, un treball tutoritzat per Rosa Plana Trullols, on hi explica com ha afectat la sequera als hàbits de rec de Térmens. A més d'aquest guardo, dotat amb 200 euros d'exempció en la matrícula de primer curs en qualsevol grau de la Facultat de Lletres de la UdL, s'han lliurat dos premis més als millors pòsters finalistes, pels quals l'exempció de matrícula serà de 100 euros.

Un, per la també alumna de l'Almatà de Balaguer, Marina Lu Tribó Serveto, per la recerca Contaminació de l'aire, pol.lució mediambiental a Gerb. Aquest treball tutoritzada per la Rosa Pla analitza l'impacte negatiu en la qualitat de l'aire d'aquesta localitat a causa d'una indústria ubicada al terme de Balaguer. Turisme relacionat amb el paisatge a la província de Lleida, de l'alumna de l'Institut Joan Solà de Torrefarrera, Ivet Heredia Martí, ha estat el tercer treball premiat. L'autora aborda com afecta el canvi climàtic al turisme de paisatge i natura i ha estat tutoritzat per Antònia Sanchez Teran.

El programa de la jornada ha inclòs la projecció dels curtmetratges Si el clima siempre cambia ¿Por qué preocuparse ahora? de Hope! en pie por el planeta, i La geografia, del Col·legi de Geògrafs i l'Associació de Geògrafs Professionals de Catalunya.