La UdL incorpora quatre investigadors de perfil internacional

Gràcies al programa 'Iberus Experience' cofinançat per la Comissió Europea

lab tgia aliments
Laboratori de Tecnologia d'Aliments / Foto: ETSEAFIV-UdL
La Universitat de Lleida (UdL) ha incorporat tres investigadores i un investigador de perfil internacional gràcies al programa de captació de talent 'IberusExperience' que financen la Comissió Europea i les quatre universitats de Campus Iberus (Lleida, Saragossa, La Rioja i Pública de Navarra). El programa Marie S. Curie Cofund 'IberusExperience', amb un pressupost total de 2.427.480 euros, ha permès contractar durant tres anys 11 investigadors postdoctorals d'excel·lència internacional en les quatre universitats del consorci per desenvolupar projectes de recerca relacionats amb les àrees estratègiques d'Iberus: alimentació i nutrició, salut i tecnologia, energia i sostenibilitat i medi ambient i bio-economia circular i en col·laboració amb el sector industrial i empresarial, on es preveu que hi facin estades.

La Universitat de Saragossa incorpora dos persones, María Batuecas Batuecas i Ana Maria Rua Ibarz; la de La Rioja, dos més, Rine Christopher Reuben (Nigèria) i Mattia Ghirardello (Itàlia), mentre que la Pública de Navarra, tres, Anand Shrivastav (Índia), Lucas Gabriel Castellani (Argentina) i Trung Anh Trieu (Vietnam), i la Universitat de Lleida, amb quatre, és la institució que més personal investigador capta. Es tracta de Cristina Vieites Blanco (Espanya), Lauren Nozomi Marques Yabuki (Brasil), Joan Narciso (Filipines) i Saqib Gulzar (Índia), que duran a terme diferents projectes de recerca a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agroalimentària i Forestal i de Veterinària (ETSEAFIV).

Cristina Vieites estudiarà l'efecte de factors biòtics en la resistència del vern al patogen invasor Phytophthora alni en el marc del projecte Factors biològics que afecten la resistència d'arbres a les malalties emergents invasores i la seua aplicació en la restauració. Durant el seu contracte, que s'inscriu en l'àrea d'energia i sostenibilitat d'Iberus, té previst fer una estada a la Universitat de Ciències Agrícoles de Suècia i una altra al Laboratori d'Agricultura i Sanitat Vegetal de Catalunya. La recerca de Lauren Yabuki té com a objectiu desenvolupar sistemes més moderns per poder determinar la disponibilitat de fosfat en sòls de cultius de rec. La investigadora farà una estada a Granja Sant Josep (Osca), una de les més tecnificades de l'Estat, que a més elabora els seu propis farratges.

D'altra banda, les investigacions de Joan Narciso i Saqib Gulzar s'emmarquen en diferents projectes del grup de recerca de la UdL Noves Tecnologies de Processament d'Aliments. D'una banda, el desenvolupament de nous ingredients nanoestructurats que facilitin aliments més segurs, atractius i saludables, i de l'altra, l'aplicació de tecnologies físiques avançades de processament d'aliments per modificar-ne ingredients. Tant la Joan com el Saqib faran estades d'investigació curtes en empreses, encara però per concretar. Cadascuna de les investigadores i l'investigador estaran supervisats pels professors de la UdL, Jonàs Oliva, Josep Galceran, Robert Soliva i Olga Martin.

'IberusExperience' és el segon programa concedit per a la captació de talent internacional, després d''IberusTalent', gràcies al qual la UdL va incorporar onze investigadors predoctorals al 2021.