'La UdL per la Pau': comunicat del Consell de Direcció sobre Gaza

L'equip de govern es compromet a revisar les relacions acadèmiques amb institucions israelianes

Gaza_ONU2012
Life in Gaza, 2012 / Foto: ONU (CC BY-NC 2.0 Deed)

Enllaç a la fotografia original

Comunicat del Consell de Direcció de la UdL sobre la guerra a Gaza:

"La Universitat de Lleida, en els seus Estatuts, assumeix com a finalitats pròpies la difusió de la cultura, l'estímul del desenvolupament científic, la formació de professionals, la consecució d'una societat més justa i el respecte als drets humans i a la pau.
En conseqüència, ens posicionem a favor de la solució pacífica de tots els conflictes i rebutgem les violacions de drets humans allí on es produeixin. L'operació militar en forma de represàlies armades, prohibides pel Dret internacional, duta a terme per Israel després del ferotge atac de Hamàs, el 7 d'octubre de 2023, ha causat un elevat nombre de morts i ferits, la destrucció massiva d'habitatges, el desplaçament forçós de la gran majoria de la població i greus danys a les infraestructures civils, entre les qual es compten hospitals, escoles i universitats. Així ho ha constatat la Cort Internacional de Justícia, el màxim òrgan jurisdiccional de l'Organització de les Nacions Unides en la seua ordre de 26 de gener de 2024, sobre les mesures cautelars sol·licitades per Sud-àfrica. Cal afegir-hi la crisi de fam que pateix la població de Gaza, amb aliments insuficients i alts nivells de desnutrició que ja ha causat morts, bona part són infants. La gravetat i magnitud dels atacs, les conseqüències que se'n deriven i la impossibilitat per aplicar una resposta comuna en el marc de Consell de Seguretat mostren la feblesa del sistema de seguretat col·lectiva sorgit de la Carta de les Nacions Unides, el 1945. Així com, el deteriorament al qual s'ha sotmès el sistema internacional de protecció dels drets humans, malgrat la insistència del representat de l'ONU advocant pel compliment del dret internacional.

Davant d'aquesta situació el Consell de Direcció de la Universitat de Lleida, d'acord amb el principis informadors que inspiren la seua activitat, es pronuncia en els següents termes:
    • Reiterem, com ja ho vam fer en el comunicat del 10 de novembre de 2023, la petició d'un alto al foc immediat que comporti el cessament definitiu dels atacs i posi fi al setge de la Franja de Gaza.

• Demanem que, de manera immediata, contínua, suficient i sense traves, es proporcioni a la població civil de tota la Franja de Gaza articles i serveis essencials per garantir el sosteniment de la vida.

• Rebutgem donar suport a cap acte que contribueixi a l'ocupació israeliana dels Territoris Palestins Ocupats ni al reconeixement de l'ocupació il·legal d'aquests territoris d'acord amb les resolucions adoptades en el marc de l'ONU.

• Sol·licitem l'alliberament immediat i incondicional de totes les persones civils que romanen captives de manera il·legal exigint-ne la seguretat, el benestar i el tracte humà de conformitat amb el Dret Internacional Humanitari.

• Ens comprometem a revisar, les relacions acadèmiques que manté la UdL amb institucions públiques o privades israelianes que puguin anar en contra del que estableixen els Estatuts de la UdL, que ens obliguen a la promoció de la solidaritat i la cultura de la pau.

• Creiem fermament que la violència continuada genera un dolor i un patiment immens i sembra odi. Només es pot assolir una solució justa i duradora dels conflictes per mitjans pacífics i aplicant els instruments jurídics dels quals ens hem dotat en l'intent de superar la lògica imperant de l'ús de la força armada com a única via de dirimir controvèrsies.

• Demanem l'aplicació de la Resolució 1325 del Consell de Seguretat de les Nacions Unides que regula la participació plena i amb capacitat decisòria de les dones, en condicions d'igualtat, en totes les iniciatives encaminades al manteniment i el foment de la pau i la seguretat. Que s'escolti al major moviment pacifista d'Israel, creat per l'esforç conjunt del moviment israelià “Dones per la Pau” i l'associació palestina “Dones del Sol”.  Estan unides i  reclamen tenir un lloc a una taula de negociacions, amb un fi compartit: el desig humà d'un futur de pau, llibertat, igualtat, drets i seguretat per als nostres fills i les properes generacions".