La UdL, per primera vegada al rànquing QS de sostenibilitat

Igualtat, salut i recerca mediambiental són els àmbits millor valorats

cappont23
Campus de Cappont / Foto: Premsa UdL
La Universitat de Lleida (UdL) ha estat reconeguda, per primera vegada, com una de les millors del món en temes de sostenibilitat. El QS World University Rankings Sustainability 2024 la situa en el lloc 382 d'un total de 1.403 institucions de 95 països, empatada amb la Universitat de Lleó. A nivell del continent europeu, la UdL ocuparia la posició 173 de 493; i en el marc de l'Estat espanyol, la divuitena de 38. Els àmbits millor valorats, segons aquest rànquing, serien Igualtat, Salut i benestar, i Recerca mediambiental.

Aquest estudi planteja tres grans blocs: impacte social, impacte ambiental i governança. En els dos primers apartats, la seua metodologia inclou diferents indicadors que representen percentatges de la valoració final. "El rànquing està dissenyat amb un clar enfocament en l'impacte exterior; se centra molt més en els resultats de la recerca i dels antics alumnes que en la implantació de mesures com les fonts d'energia renovables o les iniciatives de reciclatge", expliquen els seus promotors.

Quant a impacte social, que representa un 45% de la nota global, la Universitat de Lleida obté 68,5 punts sobre 100 que la situarien com la 466ª del món. Dins d'aquest bloc, destaquen Igualtat, amb 87,6 punts que situarien la UdL al lloc 147 del llistat internacional; i Salut i benestar, amb 90,5 punts que la ubicarien a la posició 184. L'impacte de l'educació aconsegueix 71,5 punts; l'intercanvi de coneixements, 58,1; i l'ocupabilitat, 45,8.

Pel que fa a impacte ambiental, que suposa un altre 45% del total, la UdL suma 51,4 punts que la col·loquen al lloc 478 d'aquest rànquing. En aquest bloc, la millor puntuació és per a la recerca en temes alineats amb els següents Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'ONU: 7 (energia assequible i no contaminant), 11 (ciutats i comunitats sostenibles), 12 (producció i consum responsables), 13 (acció pel clima), 14 (vida submarina) i 15 (vida d'ecosistemes terrestres). La Universitat de Lleida aconsegueix 86,4 punts i la posició 212 mundial. L'educació mediambiental obtindria 48,7 punts i la sostenibilitat mediambiental, 21,8.

El bloc de governança, que representa un 10% de la valoració global, avalua ítems com la presa de decisions oberta, la representació de l'estudiantat als òrgans de govern de la universitat o la transparència financera. Els 89,7 punts en aquest àmbit ubicarien la UdL al lloc 111 del món.

"El QS World University Rankings: Sustainability ofereix a l'estudiantat una lent única sobre les institucions que demostren un compromís amb una existència més sostenible; des de l'impacte que els antics alumnes tenen en la ciència i la tecnologia per resoldre els problemes climàtics, fins a l'impacte de la investigació que es fa en els 17 objectius de desenvolupament sostenible de l'ONU", destaquen els promotors de l'estudi. La número 1 mundial seria la Universitat de Toronto (Canadà), mentre al continent europeu lidera el llistat la Universitat de Manchester (Regne Unit) i a nivell de l'Estat espanyol, la Universitat de Barcelona.

MÉS INFORMACIÓ: