La UdL se suma a la campanya 'Lavabos amics de la menstruació'

Actualment n'hi ha 111 d'identificats per aquest ús entre els campus de Lleida i Igualada

wc
Un dels lavabos al Rectorat. FOTO: Premsa UdL
La Universitat de Lleida (UdL) és una de les set universitats catalanes adherides a la campanya Lavabos amics de la menstruació, impulsada per Rezero amb el suport de Beyond Plastic Med per promoure WC que facilitin l'ús de productes menstruals, en especial dels reutilitzables, ja que s'han de netejar cada cert temps. A més de la UdL, hi participen les universitats de Barcelona, Autònoma de Barcelona, Politècnica de Catalunya, Rovira i Virgili i Vic-Central de Catalunya, que entre totes sumen 550 lavabos amics de la menstruació.

Rezero ha fet avui pública la xarxa d'universitats adherides amb motiu de la commemoració, ahir, 7 d'abril, del Dia Mundial de la Salut. A banda de contribuir a la normalització de la menstruació i als drets de les dones i altres persones menstruants, la iniciativa també vol donar visibilitat als productes reutilitzables (copes, calces absorbents, compreses de roba, etc), opcions més sostenibles i amb menys probabilitat de contenir tòxics.

"Calien espais adequats a les universitats que facilitessin l'ús d'aquests productes amb comoditat, naturalitat i privadesa, ja que el maneig menstrual en espais públics és sovint problemàtic, a causa de manca de llocs adaptats", expliquen els responsables universitaris que s'han sumat a aquesta iniciativa, i que en el cas de la UdL, l'ha gestionada la Comissió de sostenibilitat i emergència climàtica.

La UdL disposa actualment d'almenys un lavabo adequat per a aquest ús (amb pica individual i pany amb tancament) en cadascun dels edificis dels seus campus, inclòs el d'Igualada. Actualment n'estan operatius 111: 29, al campus agroalimentari, forestal i veterinari; 23, al de ciències de la salut; 41, a l'ubicat a Cappont; 4, al rectorat; i 14, al d'Igualada que es podran identificar per un distintiu col·locat a la porta. La previsió és que a finals d'any s'arribi a la xifra de 199, després d'haver fet les reformes pertinents. Des de la Comissió de sostenibilitat i emergència climàtica assenyalen que aquests lavabos també poden ser emprats per persones que per motius de salut precisin de l'ús d'una pica amb privacitat.