La participació ciutadana en la reforma de la constitució xilena

Conferència del catedràtic Pablo Ruiz-Tagle a Cappont

reformaconstitucionchilenaUdL2017
La xerrada ha tingut lloc avui a l'Auditori del Centre de Cultures Foto: UdL
Com s'ha articulat la participació ciutadana en el procés obert per reformar la constitució xilena? Aquest ha estat l'eix central de la conferència que el catedràtic de Dret Constitucional a la Universitat de Xile, Pablo Ruiz-Tagle, ha pronunciat aquest matí a la Universitat de Lleida (UdL), convidat pel professor de Facultat de Dret, Economia i Turisme Daniel Fernández Cañueto. Des de 2013, Ruiz-Tagle forma part de l'equip de la presidenta Michelle Bachelet per elaborar una nova Constitució Política al país sud-americà.

Amb el títol Constitucionalismo del siglo XXI. Participación constituyente en Chile; pasado, presente y futuro, el catedràtic ha repassat el procés per reformar "des de baix" la Carta Magna del seu país, a partir de la creació d'un Consell d'Observadors Ciutadans. "Una metodologia inèdita", ha subratllat, per fomentar la participació de tot el poble en la redacció d'un nou text que hauria de ser realitat al 2018. Uns 200.000 xilens han participat en el debat, de forma individual a través d'enquestes informàtiques i en reunions de grup, dirigides per "facilitadors constitucionals".

La xerrada s'emmarca dins l'assignatura de Dret Constitucional II, i "serveix per complementar la visió de la Constitució espanyola amb altres constitucionalismes, en aquest cas el llatinoamericà", ha explicat Fernández. En relació amb l'actual procés català, Ruiz-Tagle ha destacat que "el referèndum no és l'única solució per a Catalunya" i que abans d'arribar al plebiscit, cal "discutir altres fórmules".

Pablo Ruiz-Tagle va participar en l'equip negociador en el primer intent de Xile d'ingressar al Tractat de Lliure Comerç d'Amèrica del Nord i en el del Tractat de Lliure Comerç entre Canadà i Xile. També va ser el coordinador del grup Océanos Azules, que va assessorar al candidat presidencial Eduardo Frei Ruiz-Tagle durant el 2009.