La ràdio, protagonista de la 21a Setmana de la Comunicació a la UdL

Jordi Basté i un dels locutors de 'La Sotana', entre els ponents

Jordi Basté
El presentador d'El món a RAC1 serà a l'última jornada / Foto: RAC1 - Pito Estol
La ràdio serà enguany la protagonista de la Setmana de la Comunicació de la Universitat de Lleida (UdL), coincidint amb el centenari de la primera emissió a Catalunya. El veterà locutor Jordi Basté; un dels presentadors del pòdcast sobre el Barça La Sotana, l'Andreu Juanola; o membres de la productora de la sèrie Crims són alguns dels noms propis de l'esdeveniment, que organitzen l'alumnat i el professorat del grau en Comunicació i Periodisme Audiovisuals. La iniciativa, que arriba a la vint-i-unena edició amb el títol de Rad10 0n Air, tindrà lloc del 15 al 18 d'abril a l'edifici del Rectorat.

Al novembre de l'any 1924, Maria Sabaté va inaugurar les emissions de Ràdio Barcelona, la primera que va funcionar a Catalunya. Aquest centenari serveix de motiu conductor per a quatre dies de conferències i taules redones, que se succeiran a la Sala d'Actes de la Facultat de Lletres. La Setmana de la Comunicació no oblida els actuals hereus de la ràdio independent i experimental: els pòdcasts. Una de les novetats, precisament, és l'organització del primer concurs d'aquests fitxers d'àudio, al qual s'han presentat 13 projectes.

El certamen, dotat amb un premi de 300 euros, estava obert a estudiantat del grau en Comunicació i Periodisme Audiovisual de la UdL i i de cicles formatius relacionats amb projectes audiovisuals. Per participar, havien de crear un episodi de temàtica lliure d'entre 15-30 minuts. Podien presentar-se de manera individual, en parella o en grup. El pòdcast guanyador es donarà a conèixer el dimarts, 16 d'abril.

Els encarregats d'obrir foc, el dia 15, seran el director de la Corporació de Ràdio i Televisió Espanyola (RTVE) a Catalunya, Esteve Crespo; el director d'Estratègia Tecnològica de RTVE, Pere Vila; i el CEO de la plataforma d'Intel·ligència Artificial (IA) Narrativa, David Llorente. Protagonitzaran la taula redona Medios y universidades públicas, poniendo la tecnología al servicio de los ciudadanos, amb els docents de la Universitat de Lleida Guillem Suau i Mariona Visa.

El programa de la Setmana de la Comunicació compta enguany amb el presentador d'El món a RAC1, Jordi Basté, que farà una ponència titulada La ràdio, avui; la locutora del programa de 3cat La Turra, Alba Riera; el director i presentador del programa despertador radiofònic de Ràdio Flaixbac, El matí i la mare que el va parir, Carles Pérez; i del productor i moderador del programa d'humor La Sotana, Andreu Juanola.

El cartell es completa amb les podcasteres de Les Golfes, Anna Pazos i Júlia Bacardit; dos membres de la productora True Crime Factory, responsable de la sèrie Crims, el guionista Nil Montilla i la documentalista Irene Forment; i les exalumnes de Comunicació i Periodisme Audiovisual de la UdL i locutores d’Aquí a l’Oest, de la Xarxa de Comunicació Local, Karen Alfonso i Laia Berenguer.

La Setmana de la Comunicació de la UdL està organitzada pel departament de Filologia i Comunicació; amb el suport de la Facultat de Lletres, el vicerectorat de Cultura i Extensió Universitària, el vicerectorat d'Estudiants i Ocupabilitat, el Consell Social de la Universitat de Lleida i la Societat Catalana de Comunicació.

Cartell de la propera edició

MÉS INFORMACIÓ:

Programa de la 21a Setmana de la Comunicació