La violència de gènere en embarassades, 3r Premi Aurèlia Pijoan de la UdL

Accèssits per a dos TFGS sobre transfòbia i perspectiva de gènere a Batxillerat

premi aurelia pijoan
El lliurament s'ha fet avui al Rectorat / Foto: UdL
Itsaso Albisu Urkizu, titulada en Fisioteràpia i Infermeria per la Universitat de Lleida (UdL), és la guanyadora del 3r Premi Aurèlia Pijoan Querol al millor treball final de grau (TFG) amb perspectiva de gènere de la UdL, dotat amb 1.000 euros. El jurat ha escollit el seu TFG, titulat Scoping review sobre el cribado de violencia de género en mujeres embarazadas, entre 19 treballs, tots ells d'autoria femenina. També ha atorgat dos accèssits per a estudis sobre la transfòbia i la perspectiva de gènere a les classes d'anglès de Batxillerat. El lliurament tant aquests guardons com del Premi Aurèlia Pijoan de 2020 - que es va ajornar per la pandèmia de COVID-19- s'ha fet avui en un acte al Rectorat.

El treball guanyador d'aquesta edició parteix de la base que les llevadores poden detectar factors de risc de violència de gènere en embarassades i que aquest cribratge en les visites prenatals augmenta la identificació de nous casos. Amb la tutoria de la professora Erica Briones Vozmediano, Itsaso Albisu Urkizu ha analitzat 9 estudis publicats sobre el tema entre els anys 2010 i 2020, realitzats a Austràlia, Xile, els Estats Units, Etiòpia, Islàndia, Itàlia, Jordània, Nova Zelanda, el Perú, el Regne Unit, Suècia i Zimbabwe. Les seues conclusions assenyalen que les llevadores es troben amb problemes estructurals com la falta de formació, temps, recursos i xarxes de suport, l'idioma i factors culturals o la por de les pacients. L'autora destaca que aquestes barreres s'han de solucionar per aconseguir un cribratge universal i eficaç.

Trencant el silenci, de la graduada en Educació Primària Natàlia Salvia Liébanas, se centra en la influència de la transfòbia en les experiències educatives dels infants trans. El treball aposta per l'actitud dels docents com a eina de normalització. El TFG conclou que per trencar el silenci a les aules és necessari fer-ho des de la formació inicial del professorat, a més d'adoptar un posicionament inclusiu i obert per part de l'equip docent i institucions. "L'escola ha d'abordar amb naturalitat la transsexualitat com d’altres realitats a fi d'eradicar les situacions de marginació i vulneració dels drets humans de certs col·lectius", afirma Salvia.

L'altre accèssit ha estat per a la graduada en Estudis Anglesos Laia Llobera Irun, amb el TFG The perspective of Gender in the English classroom. A case study. Using gamification to study gender. L'autora ha analitzat com es tracta la perspectiva de gènere a un institut públic de secundària de la ciutat de Lleida, a través de l'assignatura de llengua anglesa. Llobera afirma que malgrat l'alumnat i el professorat és conscient de la importància de la diversitat de gènere, els materials i el llenguatge mostren un biaix cap als estereotips. També ha dissenyat una unitat ludificada, a través del joc, per treballar aquest tema.

El TFG premiat amb l'Aurèlia Pijoan Querol en l'edició de 2020 analitzava la perspectiva feminista del popular personatge de ficció Pippi Calcesllargues (Pippi Långstrump). És obra del graduat en Comunicació i Periodisme Audiovisuals de la UdL Axel Lapuerta Coll, que també ha recollit avui la distinció.

La directora del Centre d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones Dolors Piera de la UdL, Ana Maria Romero Burillo, ha estat l'encarregada de fer el lliurament d'aquests premis que compten amb el finançament de l'Institut Català de les Dones. L'objectiu és fomentar la integració de la perspectiva de gènere a la recerca i a la docència, i fer visible la investigació en temes de gènere que fa l'alumnat. Al premi s'hi pot presentar l'estudiantat que hagi incorporat aquesta perspectiva de gènere al seu TFG i hagi obtingut una nota mínima de 9. Des de la primera convocatòria, s'han presentat un total de 44 treballs, 40 realitzats per noies i 4, per nois.

MÉS INFORMACIÓ:

Premi Aurèlia Pijoan Querol